Thomas Gyldal Petersen og Anders Bondo Christensen foran Arenaskolen i Greve

KL og DLF varmer op til ny start for folkeskolen

Arenaskolen og Mørkhøj Skole fik besøg af formændene fra DLF, KL's Børne- og Undervisningsudvalg og skolelederne, da de i går slog dørene op for første skoledag efter sommerferien. Målet var at skabe gode relationer og få en fælles forståelse at, hvad der sker i skolerne lige nu.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige inden for indgangen til Arenaskolen i Greve kommune er der en rød, en gul og en grøn streg på gulvet. Her mandag morgen bliver der leget ordstafet, og små, strømpesokbeklædte fødder tager på skift afsæt fra den grønne startstreg med retning mod de to kasser for enden af gangen til henholdsvis navne- og udsagnsord.

KL, Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening gik sammen over startlinjen på Arenaskolen, da blandt andre DLF-formand Anders Bondo Christensen, formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen og formand i Skolelederforeningen Claus Hjortdal på første skoledag tog på besøg på to skoler for sammen at blive klogere på skolehverdagen, som den ser ud lige nu.

Pædagogisk samarbejde

I foråret under overenskomstforhandlingerne var stemningen mellem de tre parter spændt. DLF's mål var at få en arbejdstidsaftale til lærerne.

Resultatet blev en aftale om en periodeforhandling om arbejdstid.  Det vil sige, at nye forhandlinger kan gå i gang lige så snart en undersøgelseskommission med formand Per B. Christensen har fremlagt anbefalinger og forslag til løsninger.

En anden del af overenskomstforliget hedder "Ny start". Her skal KL og DLF sammen undersøge og udarbejde en rapport om lærernes arbejdstid, rekruttering, fastholdelse af nyuddannede og samarbejde mellem ledelse og tillidsrepræsentant. 

Og et skridt er at skabe gode relationer mellem parterne og et fælles udgangspunkt. På Arenaskolen fortalte skolens ledelse, lærere og elever om arbejdet med at løfte karaktergennemsnittet som en del af Lars Løkke Rasmussens præmiepulje til udsatte skoler og om deres fokus på bevægelse i undervisningen.

Arenaskolen kunne også fortælle, at de gennem de sidste seks år har sænket vikarforbruget med 30 procent, fordi de har indført fleksible skemaer, der skifter hver uge.

Præmiepuljeskoler har deres karakterer klar: Skole har allerede armene i vejret

Bagefter gik turen videre til Mørkhøj Skole i Gladsaxe Kommune. Skolen har fokus på teknologiforståelse og er med i det ministerielle projekt om at udvikle et valgfag med samme navn.

Her kunne Anders Bondo Christensen, Thomas Gyldal Petersen og Claus Hjortdal høre ledelse og lærere fortælle om arbejdet med at udvikle en didaktik, der tager afsæt i digitale designprocesser.

45 skoler kan deltage i forsøg om teknologiforståelse

 Lærer håber på vilje til forandring

Lærernes tillidsrepræsentant på Mørkhøj Skole hedder Jeppe Kaad Iversen. Selv om travlheden er stor første skoledag, er han glad for, at følget af politikere og fagforeningsfolk lagde vejen forbi.

"Jeg vil hilse ethvert resultat, der eventuelt kommer ud af et bedre samarbejde mellem KL og DLF velkomment. Jeg er ikke pessimist, men jeg vil da blive overrasket, hvis de kan blive enige om noget på baggrund af Ny Start, når de har været så fastlåste i positionerne så længe", siger han.

På Arenaskolen håber lærernes tillidsmand Leif Østergaard, at der ligger en reel vilje til forandring bag indsatsen.

"Hvis der ikke er det, så kan alle de gode intentioner være lige meget", siger han.