Anmeldelse

Gang i grammatik - med CL

Grammatik – kommende fans kan begynde her

Nu burde det være muligt at undervise i grammatik og sproglære stramt og grundigt uden at kvæle eleverne i kedsomhed og manglende læring.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Gang i grammatik - med CL" for 5. klasse er en del af Alineas "Gang i grammatik - med CL"-serie. Systemet fokuserer på at undervise systematisk i grammatik uden tonsvis af repetitive øvelser - med kedsomhed og manglende refleksion til følge - ved at bruge strukturerne fra Cooperative Learning og principperne om synlig læring.

Fakta:

Titel: Gang i grammatik - med CL

Forfatter: Anja Qvist

Pris: 928,75

Sider: 137

Type: vejledning og kopiark

Forlag: Alinea

Pris: 72,50

Sider: 72

Type: elevhæfte

Systemet er forholdsvis let tilgængeligt. Det er jo altid en noget trælsom opgave at læse lærervejledninger og instruktioner, men systemet her formår at gøre instruktionerne forståelige, forholdsvis kortfattede, inspirerende og tydelige i forhold til de enkelte elevrettede aktiviteter. Man behøver således ikke at pløje sig igennen hele lærervejledningen for at fatte fidusen med materialet – og det er dejligt.

Cooperative Learning-metoden er særdeles velegnet til grammatik. Eleverne opfordres og inspireres til at forholde sig til sprogets regler - og det virker. Endvidere er det ret enkelt at bygge videre på de forslag til aktiviteter, som bogen præsenterer.

"Gang i grammatik - med CL" har udvalgt sine fokuspunkter meget nøje: komma foran men og ved opremsninger ("Gang i grammatik" kalder det basiskomma), udsagnsords bøjning, navneords bøjning, udsagnsled, grundled og introduktion til genstandsled. Det er fornuftigt at afgrænse emnerne skarpt, så de får mulighed for at bundfælde sig, inden man ræser mod næste niveau. Det er jo herligt at tænke: Wauw, hvor gik det godt med komma foran men og ved opremsninger, lad os straks gå videre, men "Gang i grammatik" opfordrer stiltiende til, at man lige klapper grammatikhesten lidt, inden man går videre ned ad kommastien – og det er klogt. Det øger klart muligheden for en succesoplevelse hos eleverne.

"Gang i grammatik - med CL" tilbyder også en form for økonomisk differentiering. Materialet er anvendelsesegnet, selvom man ikke investerer i hele pakken. Man kan således ”nøjes” med lærervejledningen og tilhørende kopiark og droppe elevhæftet. Elevhæftet gør det lidt lettere at differentiere undervisningen og at forsyne eleverne med tilstrækkelige træningsopgaver, og det er derfor anbefalelsesværdigt at bruge det, men det er altså muligt for det stramme budget at være med. En kærkommen, realistisk måde at udarbejde undervisningsmateriale på.

Og er der så slet ingen malurt i bægeret? Jo! Medlemmer af Foreningen for anonyme, diskrete og realitetselskende sprogfascister kan få lettere trækninger i grammatik- og tegnsætningsmusklerne ved gennemlæsningen. En af opgaverne anvender stammen som eksempel på udsagnsordets ubøjede form … det kan man jo godt argumentere for, men det er ofte lettere og mere oldschool-fornuftigt at bruge navneform til at beskrive dette - stammen eller bydeformen er af og til lidt besværlig at få styr på: åbn – krydr og den slags. Materialet henviser også til Sprognævnets anbefaling om at undlade startkomma – dog uden at lægge sig fast på sin egen mening i den forbindelse. Alligevel bruges startkomma i eksempelsætninger i materialet. Detaljer, detaljer – overordnet set er "Gang i grammatik - med CL" til 5. klassetrin et godt, tiltrængt og lettilgængeligt bud på en effektiv grammatikundervisning.