Anmeldelse
Greb om retskrivningsprøven
God træning til retskrivningsprøven
Bogens indhold, opbygning og de meget varierede opgavetyper giver både god forståelse af retskrivningsprøven og strategier til at klare den bedst muligt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med en lærervejledning på 72 sider til en elevbog på 55 sider om retskrivningsprøven i 9. klasse kunne man godt tænke: “Jamen, hvor svært kan det være?” Men efter gennemlæsning af begge giver det god mening.
Fakta:
Titel: Greb om retskrivningsprøven
Forfatter: Tanja Levy, Cecilie Høyrup
Pris: 143
Sider: 56
Type: Elevbog
Forlag: Alinea
Pris: 480
Sider: 72
Type: Lærervejledning
Lærervejledningen indledes nemlig med to sider om materialet, hvor der blandt andet gøres opmærksom på, at det ikke er en grammatisk lærebog, men at det mere handler om, at eleverne skal være bevidste om, hvad de er til prøve i, og at lære dem nogle strategier. Herefter følger 15 sider med en meget grundig vejledning til hver enkelt side i elevbogen, således at en mindre erfaren lærer får god støtte til hver opgave. Resten af bogen indeholder kopiark og facitliste.
Elevbogen består af et forord, fem kapitler og en liste over fejltyper. Af forordet fremgår det, at målet er, at eleven skal lære at genkende og gennemskue de fejltyper, man oftest støder på. Fejltyper er også en vigtig del af første kapitel. I andet kapitel handler det om at sætte korrekt komma. Tredje kapitel, som er det længste, handler om de grammatiske opgaver i retskrivningsprøven. Der er således blandt andet opgaver i at omskrive fra nutid til datid. Fjerde kapitel drejer sig om at rette en tekst, og i femte kapitel skal eleverne forestille sig, at de er sprogeksperter, der skal svare på spørgsmål om grammatik. Til sidst findes listen over fejltyper, hvor der gives forklaringer på typiske fejltyper. Eksempelvis navneord med nutids-r-problemer.
Hvert afsnit indledes med en beskrivelse af målene og afsluttes med en evaluering, hvor eleverne skal lave en videolog. Der er opgaver, hvor eleverne skal arbejde alene, med en makker, i grupper og på klassen. Flere af opgaverne lægger op til kreativitet og bevægelse og ser ud til at være inspireret af cooperative learning.
Materialet er nemt at gå til for både lærer og elev. I lærervejledningen er der masser af støtte til den uerfarne lærer. Og facitlisten er rar at have. Selv om grammatik og forberedelse til retskrivningsprøven måske ikke er elevernes foretrukne emne i danskundervisningen, vurderer jeg, at kapitlernes indhold og opbygning og de meget varierede opgavetyper netop kan give eleverne en god forståelse af retskrivningsprøven og strategier til at klare den bedst muligt.