Anmeldelse

Nem grammatik 3. klasse

Træning af grammatik. Analogt eller digitalt?

Her trænes grammatiske færdigheder grundigt afpasset til 3. og 4. klassetrin i engangshæfter. Hvornår går forenklingen af begreber ud over den faglige kvalitet? Hvornår skal der trænes digitalt, og hvornår på papir?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De to hæfter gennemgår grundigt og systematisk ordklasserne, deres betydning og bøjning. Der er en klar progression, og der veksles mellem fælles gennemgang, pararbejde og individuelt arbejde.

Fakta:

Titel: Nem grammatik 3. klasse

Forfatter: Karen Agnild

Pris: 70

Sider: 48

Forlag: Gyldendal

Pris: 70

Sider: 56

Type: 4. klasse

Materialet er et engangsmateriale, der satser på enkle indsætningsøvelser. På Gyldendals hjemmeside findes en slags supplerende arkiv over ekstraopgaver, der kan bruges til konsolidering og differentiering af det stof, eleverne har arbejdet med i bøgerne. Ekstraopgaverne kan printes ud eller løses digitalt.

Træningsopgaver er nødvendige til overindlæring af elementære kundskaber. Det kan ske i hæfter som dette med mange udfyldningsopgaver.

Nogle områder af faget er bedst egnet til arbejde med hæfter og bøger. Det gælder især fagbøger med systematiske oversigter og læsning af skønlitteratur. På andre områder er de digitale muligheder bogen overlegen. Det gælder litteratursøgning og multimedier.

I forbindelse med dette læremiddel kan lærerne overveje, om det i forbindelse med elementær træning er bedst at anvende digitale læremidler eller engangshæfter. I beskrivelsen af det tilhørende digitale materiale på Gyldendals hjemmeside står der, at der er differentierede opgaver og en facitliste med de rigtige svar, og så er vi ovre i det helt elementære.

Det boglige materiale har nogle svagheder. Det undrer mig, at de latinske betegnelser helt er udeladt. De bør nævnes sideløbende med de danske. Definitionerne af grammatiske begreber er undertiden så forenklede af hensyn til elevernes alder, at de bliver upræcise. Her er min grænse for pædagogisering overskredet. Også i 3. og 4. klasse kan elever kapere en fuldstændig definition af ordklasser og betegnelser for sætninger.

Det er også en svaghed, at læremidlet undertiden springer ud i øvelser uden først klart at beskrive og definere de begreber, opgaverne handler om.

Under vejledning af lærerne kan læremidlet anvendes til træning af elementære begreber i grammatik i gammeldags forstand. Der er ingen forbindelseslinjer til andre sider af faget.