DLF og KL har begge givet deres version af sagen om ophavsret på læringsplatformene og venter nu på, at Arbejdsretten tager stilling.

Lærernes ophavsret til undervisningsforløb i platforme stadig uafklaret

Hvem har ophavsret til de forløb, lærerne bliver pålagt at lægge på de nye digitale læringsplatforme? Det er en sag for Arbejdsretten, der endnu ikke har taget stilling.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år anlagde DLF en voldgiftssag mod KL ved Arbejdsretten for at få afklaret, hvem der har ophavsretten til ordlyden i de forløb, lærerne selv skriver og bliver pålagt at dele med andre i platformene. Sagen er endnu ikke kommet for retten.

DLF anlægger sag om undervisningsforløb

Det skete blandt andet med henvisning til juraprofessor Morten Rosenmeiers vurdering af retspraksis på området, som er, at alt materiale produceret i arbejdsøjemed ejes af arbejdsgiveren i det omfang, "der er nødvendigt for dennes sædvanlige virksomhed".

Hvem ejer lærernes undervisningsforløb? 

Når lærerne hidtil har haft ophavsret til egne undervisningsforløb, hænger det sammen med, at det ikke traditionelt har været nødvendigt for skolernes virksomhed at have andel i ophavsretten til lærernes hjemmelavede undervisningsmaterialer. For dem er jo lærerne selv, der bruger, ikke skolerne.

Det afgørende punkt bliver altså fortolkningen af hvorvidt skolens "sædvanlige virksomhed" med indførslen af læringsplatformene er afhængig af, at ophavsretten til undervisningsmaterialerne bliver delt mellem ansat og arbejdsgiver - som man kender det fra for eksempel fastansatte journalister og fotografer.

Morten Rosenmeiers vurdering indgår i det materiale, DLF har overdraget til Arbejdsretten, men ifølge formand for foreningens undervisningsudvalg, Bjørn Hansen, er man ikke kommet tættere på en afklaring.

"Vi har leveret vores materiale, og KL har leveret deres. Nu venter vi bare på, at juristerne melder tilbage, at de er klar til at tage en sag, hvorefter de melder en dato ud for sagens gang. Men vi har ikke hørt noget endnu, så det ligger og venter", fortæller han.

Læringsplatforme: Lærere risikerer at krænke ophavsretten