Anmeldelse
Mad about iPad?
I junglen af matematikapps er det godt nu omsider at have fået en stifinder, der med holdninger og i tæt relation til Fælles Mål gør det overskueligt for den enkelte lærer at arbejde kvalificeret med dette digitale område – i det omfang vi også fremover skal det.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Markedet vokser, og appudbyderne kommer hele tiden med flere og flere apps til matematik … og det kan være svært at vælge og sortere…”. Dette uddrag fra bogens forord antyder det prisværdige formål - netop at hjælpe med valgene og desuden præsentere idéer på et felt, hvor man hidtil har savnet inspirationen. Her er forfatterens udgangspunkt, at iPad’en skal ses som et værktøj, vistnok i modsætning til at bruge den til matematikspil eller i arbejdet med fagportaler.
Fakta:
Titel: Matematik på iPad
Forfatter: Kathrine Iversen
Pris: 350
Sider: 79
Forlag: Forlaget Matematik
Efter en nyttig introduktion til de benyttede apps følger fire kapitler, hvoraf de tre beskriver forslag til aktiviteter inden for de kendte kompetence- og færdighedsområder. Det mere usædvanlige udgøres af kapitlet om programmering, der i forfatterens øjne er så vigtigt at lære, at hun ved hele to aktiviteter præcist gentager forordets formulering af, hvorfor hun synes, at såkaldt blokprogrammering er et must.
Alle vejledninger til aktiviteter fylder hver sin overskuelige side, hvor der er plads til illustrationer, uddrag fra Fælles Mål samt supplerende idéer og/eller forslag til differentiering. For den ikke så appkyndige underviser er det velgørende, at forfatteren i så høj grad lægger op til en opdagende og legende tilgang.
Og så noget omkring det matematikfaglige, der undrer mig: Giver det mening at arbejde med kvadrater i appen Think 3D (flade/rum)? Hvad er forskellen på en tabel, et såkaldt sildeben og et sildebensdiagram (stringente matematikord)? Er det virkelig muligt at ramme et gennemsnit på 30 slag som det nødvendige antal for med en terning at slå fem seksere – med kun så mange eksperimenter, som der er elever i klassen (de store tals lov)? ”Rumlig” er da ikke det samme som ”rummelig”?
Bogen præsenterer i sidste kapitel på samme måde en række supplerende aktiviteter og rundes af med de aktivitetskort, der i fysisk kopi kan siges at udgøre elevernes bog; heri er således på ”brugerniveau” beskrevet (mange af) de aktiviteter, som underviseren allerede har sat sig grundigt ind i. Der er dog flere steder tale om diskrepans de to dele imellem, og sammenblandingen af ”Byg tallene” og ”Byg et tal” er en decideret fejl.
I det omfang der fortsat vil være fokus på brug af iPads i undervisningen, er det super, at der til matematikken nu findes en fremstilling at tage afsæt i. Om det så er den digitale vej, vi fremover skal gå, er en anden regnehistorie.