Hent hele modellen som pdf under artiklen

Estisk regering støtter digitale tigerspring

ProgeTiger hedder det uddannelsesprogram, som Skole nr. 21 i Tallinn læner sit digitale pensum op ad. Halvdelen af alle skoler i det lille baltiske land har taget hul på at opfylde regeringens mål.

Offentliggjort

Tjekliste

Det estiske institut for informationsteknologi i uddannelser harudviklet en tjekliste, der kan måle elevernes digitalekompetencer.

Den vurderer elevernes evne til at

  • søge og filtrere søgeresultater
  • vurdere og analysere information fra nettet   
  • kommunikere i digitale miljøer
  • dele information med andre elever
  • bruge e-learning
  • overholde net-etikette 
  • styre digital identitet
  • kode og programmere
  • beskytte persondata
  • løse tekniske problemer
  • bruge teknologi kreativt til innovation
  • identificere, hvor er der huller i ens digitale kompetence forat kunne holde sig ajour. 

Hent hele modellen via som pdf under artiklen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke obligatorisk for skolerne at undervise i kodning og programmering. Men skolerne skal kunne dokumentere, at de overordnet giver eleverne de digitale kompetencer, som er defineret i det nationale pensum.

Det fastslår Mari-Liis Peets fra Estlands Institut for Informationsteknologi i uddannelser. Hun leder ProgeTiger programmet, som skal løfte Estlands skolevæsen ind i den digitale tidsalder.

Programmet tilbyder lærerne kurser i kodning, yder økonomisk støtte og stiller udstyr og undervisningsmateriale til rådighed. Da ProgeTiger-programmet startede i 2014, arbejdede kun få skoler og aktivt med teknologisk uddannelse.

I dag er halvdelen af alle institutioner fra børnehaver til erhvervsuddannelser involveret. 3000 lærere har fået træning blandt andet via onlinekurser som codeacademy.com. I 13 af landets 15 regioner er der oprettet lokale netværk for i alt 200 lærere med særlig interesse for teknologi.

ProTiger-programmet tilbyder en værktøjskasse - der ud over Lego Mindstorm - rummer kurser og programmer om alt fra programmering til  app- og  3D-udvikling.

"Kodeordet er computational thinking. Vi uddanner børnene i problemløsning, der involverer algoritmisk tænkning, programmeringsevner og forståelse for, hvordan teknologien virker," fortæller Mari-Liis Peets.

ProTiger er i øjeblikket i gang med at analysere, hvilke resultater programmet har opnået de sidste tre år.

Estland har 1,3 mio indbyggere og rangerer højt på EU's DESI-indeks (Digital Economy and Society Index), som måler graden af samfundsmæssig digitalisering. Landet ligger højere end Danmark indenfor kategorien "Digital Public Service".