Uafklarede ophavsretsspørgsmål står i vejen for deling

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvem har ophavsretten til de forløb, lærerne deler via MinUddannelse eller en anden læringsplatform?

Det spørgsmål er endnu ikke afklaret, og det kan være en barriere for, at lærerne deler forløb, hvilket ellers var et formuleret mål med indførelsen af læringsplatformene.

»MinUddannelse høster tusindvis af gratis forløb, som lærere laver uden kompensation. Det kan man jo have en mening om«, siger Martin Klaja, matematiklærer på Langeskov Skole.

Danmarks Lærerforening og KL har på en række møder i sommer ikke kunnet blive enige om ophavsretsspørgsmålet, og derfor skal sagen nu afgøres som en voldgiftssag anlagt af Lærernes Centralorganisation (LC) mod KL. Konsulent Pia Lund Jeppesen fra Lærernes Centralorganisation oplyser, at foreningens advokater netop nu arbejder på det formelle klageskrift.

»Vi mener, at det er underforstået i overenskomsten, at lærerne har retten til egne undervisningsforløb. Det er lærerne, der underviser, ikke skolen. Derfor kan lærerne heller ikke pålægges at dele deres forløb uden kompensation«, siger hun.

Ifølge juraprofessor Morten Rosenmeier, der også er formand for Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde, er retspraksis på området, at alt materiale produceret i arbejdsøjemed i princippet ejes af arbejdsgiveren, i et omfang »der er nødvendigt for dennes sædvanlige virksomhed«.

Hidtil har det ikke været vurderet, at det var nødvendigt for skolerne eller kommunerne at have ophavsret til lærernes egenproducerede materialer for at kunne drive skole, men det skal altså nu afklares, om denne sædvane ændres med de nye digitale platforme.

Endelig er der spørgsmålet om, hvem der er juridisk ansvarlig og dermed står med erstatningsansvaret, hvis en lærer - vidende eller uvidende - bruger ophavsretsbeskyttet materiale i et læringsforløb, som ligger offentligt tilgængeligt på en læringsplatform.