Forskning

Forsker: Skab et nyt rum til samarbejde mellem musikskoler og folkeskoler

Musikken blomstrer i skolereformen, når både musikskolelærere og folkeskolelærere formår at flytte læringen ind i et tredje rum, som skabes i samarbejdet mellem de to professioner. Det mener ph.d. Finn Holst, der har set på, hvad der gør, at samarbejdet virker.

Offentliggjort

Det skal til for at få samarbejde tilat virke:

The Wow Factor (Bamford) er undersøgelse, som ser på kunstensindflydelse på undervisning. Her er fundet en rækkekarakteristikker som vedrører kvalitet på tværs af fag ogkunstområder:

1. Aktive partnerskaber  mellem skoler ogkunstinstitutioner og mellem lærere, kunstnere oglokalsamfundet.

2. Fælles ansvar for planlægning, implementering, vurdering ogevaluering.

3. Muligheder for offentlig optræden, udstillingog/eller præsentation.

4. Vægt på samarbejde.

5. En inkluderende  tilgang med mulighed foralle børn for at deltage.

6. Detaljerede strategier for at evaluere og rapportere børnslæring, oplevelse og udvikling.

7. Løbende professionel kvalificering  forlærere, kunstnere og medarbejdere

8. Fleksible skolestrukturer og åbning mellem skole oglokalsamfund.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye skolereform forpligter gensidigt skoler og musikskoler til at samarbejde. Mange steder har samarbejdet været i gang, længe før skolereformen blev en realitet, mens man andre steder prøver sig frem. Men samarbejdet har udfordringer, fortæller Finn Holst, som i anledning af ti års jubilæet for kandidaten i musikpædagogik holdt et oplæg om musikprojekter i åben skole på DPU.

"Der har været en udfordring med specialisering mellem folkeskole og musikskole. Uddannelsen på konservatoriet og læreruddannelsen. Dér hvor projekterne blomstrer - og dér hvor musikken kommer i spil - det er når det lykkes at skabe et tredje rum", siger han.

 

Her lykkes samarbejdet

Danmark bruger musiske fag som pauser

Han har kendskab til steder, hvor det ikke lykkes godt, men der er også mange steder i Danmark, hvor der netop er skabt et tredje rum, som får samarbejdet til at gro.

Finn Holst beskriver blandt andet projektet MusikUnik, som er et samarbejde mellem 0-3. klasse på Tovhøjskolen i Aarhus og Aarhus Musikskole.

"I MusikUnik kombineres tilgangen i den almene musikundervisning, hvor der undervises i fælleskab og i fællesskabet i klasser eller på hold med tilgangen i frivillig musikundervisning, hvor der undervises i at spille et instrument og i instrumentsammenspil. Det er hverken det ene eller det andet, men netop en anderledes kombination af de to undervisningsformer og tilgange", lyder det fra Finn Holst.

Eget rum skaber nyt musikalsk fællesskab

MusikUnik projektet har sit eget rum på skolen, og dermed bliver det også lettere at skabe et helt specielt rum til det musiske fællesskab.

"Det musikalske rum giver nogle særlige muligheder - her i projektet har det især vist sig i forhold til elevernes identitetsopfattelse", lyder det fra Finn Holst, som forklarer, hvordan elever, der måske har negative oplevelser i det pædagogiske rum får mulighed for at få en positiv identitet, når de deltager i det musikalske fællesskab i det særlige rum.

Han nævner også et projekt i København, som hedder Mere Musik til Byens Børn, som skal sikre flere frivillige musikaktiviteter til børn i skolealderen.

"Hensigten med projektet er, at flere børn, som ellers ikke deltager i frivillig musikundervisning, får mulighed for det - og det gør de netop i sådanne musikalske fællesskaber", lyder det fra Finn Holst.