Folkeskolens leder:
Et væg til væg-eksperiment
Er læringsplatforme en god ide? Det spørgsmål ser det ikke ud til, at ret mange har stillet sig selv, før de blev sat i verden. Der er stort set ikke gennemført pilotforsøg, som kunne vise, hvordan det påvirker dagligdagen, undervisningen og de lærere og elever, som arbejder med de digitale platforme for planlægning og gennemførelse af undervisning. I stedet er alle bare gået i gang.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Uanset svaret er det ubegribeligt, at kommunerne har valgt at smække denne udfordring i hovedet på lærerne netop nu, hvor de i forvejen kravler rundt på knæene for at forsøge at skrabe minimal tid sammen til at forberede undervisningen i en reformtid.
Der er - man fristes desværre til at sige: Som sædvanlig - heller ikke tænkt i, hvordan man kunne lade projektet slå rødder i skolen. Ligesom med folkeskolereformen er nogle tanker, som i sig selv godt kunne være udmærkede, ødelagt af en uskøn og umusikalsk væg til væg-implementering.
Heldigvis har nogle kommuner valgt at tage det stille og roligt. De har ikke lyst til at smadre deres lokale skole med endnu flere bombastiske krav til lærerne. Det er dog - også som sædvanligt - meget forskelligt fra kommune til kommune.
I dette blad har redaktionen besøgt en flok lærere rundtomkring i landet, som arbejder med og tænker over de nye læringsplatforme. De er i fuld gang med at tage opgaven på sig.
Erfarne lærere: Digitalisering af undervisningen koster tid
Nogle af dem ser et stort potentiale i platformene med bedre undervisning og feedback. Andre mener, at koblingen til forenklede Fælles Mål og det digitale system vil forringe undervisningen. Lærerne og deres ledere eksperimenterer sig frem og indhenter erfaringer i forhold til både at få udviklet platformene, og hvordan man bedst gennemfører god undervisning med dem.
Men hvorfor skal de det?
Hvis man nu på forhånd havde gennemført nogle forsøg, kunne man allerførst have fundet ud af, om det giver mening at arbejde med platformene. Hvis svaret er ja, kunne man overveje, hvordan man så bedst får det til at fungere i skolen. Man skal ikke have læst mange pamfletter om forandringsledelse for at se ideen!
Men det er ikke sket. Eksperimentet er i gang. Så her er en erfaring, som alle er enige om - i hvert fald i de første mange år:
Det tager tid!
Det tager tid at sætte sig ind i systemet, selv hvis det er indrettet maksimalt brugervenligt, hvad der ikke altid ser ud til at være tilfældet. Det tager også tid at lægge forløb ind i systemet.
Man sparer altså ikke tid. Bare for lige at slå det fast.
Hvis det alligevel lykkes - og hertil hører også at få afklaret de juridiske problemer, som ingen åbenbart har tænkt over på forhånd - mangler stadig debatten om, hvorvidt det vil forbedre eller forringe undervisningen. Eller om det bare er endnu et digitalt værktøj som så mange andre.
Her er juryen stadig ude.
Læs bladet, og døm selv!