»Jeg tror ikke, at I kan få den virkelige forbedring, som jeres børn, lærere og familier har brug for, ved at prøve at blive bedre i Pisa«, siger den finske forsker Pasi Sahlberg.

Finsk forsker: 
Vi interesserer os ikke for Pisa

Det er langtfra Pisa-resultaterne, som styrer retningen for den finske skole, fortæller den finske forsker Pasi Sahlberg. Han roser de nye læseplaner, men advarer mod et for stort fokus på digitalisering.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»I Finland fokuserer vi ikke meget på Pisa, hverken da resultaterne var høje eller nu, hvor de går nedad«, slår den internationalt kendte skoleforsker fast. Han fortæller, at man allerede kendte til de problemer, som Pisa peger på, da landets interne skoleforskning havde identificeret en nedadgående kurve særligt i læsning.

Finland kæmper for at beholde førerpositionen

»Vores største bekymring er faldet i både læsefærdigheder og antallet af unge drenge, som bruger tid på at læse for sjov. Der er endnu ingen forskning, som kan forklare problemet. Men mit eget bud er det stigende tidsforbrug foran tv- eller computerskærm. Vi har fået en signifikant andel af drenge, som bruger mellem fire og seks timer om dagen foran skærmen«, siger Pasi Sahlberg.

Hold igen med digitalt fokus

Han roser de nye læseplaner. Men de viser ikke en ny retning for den finske skole. For dertil er ændringerne for små, mener han. Til gengæld advarer han mod et stort fokus på digitalisering.

»Det er nødvendigt, at vi inddrager mere digitalisering. Men det er ikke en god ide bare at øge tiden foran en skærm i skolen og til lektierne derhjemme. Faktisk mener jeg, at det vil have den modsatte effekt i forhold til, hvad vi ønsker. Så Finland skal tænke sig rigtigt godt om i forhold til, hvordan man implementerer en digitalisering«.

"Vi er det sidste land i Europa, der har taget digitaliseringen til os"

 

Ifølge ham er de nye læseplaner ikke et resultat af de faldende placeringer i Pisa. I stedet kritiserer han Danmark for at have indordnet skolesystemet efter Pisa.

»Mere end halvdelen af OECD-landene har ændret deres nationale uddannelsespolitik, læseplaner og bedømmelse efter Pisa. Det er også sket i Danmark, hvor I bekymrer jer for meget om Pisa, siger Pasi Sahlberg.