Forskning
En times undervisning om dagen skiftet ud med en times målrettet træning giver resultater, viser forskning.
Foto: Jesper Nørby
Forskning: Fysisk aktivitet giver bedre læring og trivsel
Hvis man hver dag bytter en times undervisning ud med en times målrettet motion, bliver eleverne både dygtigere og gladere. Det viser forskningsprojektet Læring for fremtiden, hvor to 3. klasser på Katrinedalsskolen i Holbæk har danset og trænet en lektion om dagen.
om mitii
Mitii er et onlinebaseret træningskoncept, der opgraderer denetværk i hjernen, som gør mennesker i stand til at lære specifikkefærdigheder. Træningskonceptet, der superviseres af en fagperson,kan som udgangspunkt bruges af alle, som ønsker at effektiviserehjernens netværk.
Med individuel træning er det muligt at øge præcision oghastighed med en intensiv indsats. Det skyldes, at træningen dragerfordel af hjernens såkaldte neuroplasticitet, som er dens evne tilat ændres og udvikles på baggrund af træning, erfaring og læring.Nøjagtig som kroppen i øvrigt vil hjernen henfalde, hvis den ikketrænes.
Læs mere om Mitii under 'Ekstra' i højre side.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I 12 uger har de to 3. klasser dagligt brugt en lektion af deres undervisningstid på to forskellige slags træning. Den ene klasse har danset, mens den anden har brugt et træningsprogram kaldet Mitii (Move It To Improve It), hvor både krop og hjerne trænes, så samspillet mellem dem forbedres. Forskningsprojektet er et samarbejde mellem University College Sjælland, Katrinedalsskolen, Holbæk Kommune og Helene Elsass Center, og træningen har givet pote, fortæller afdelingsleder og projektansvarlig på Katrinedalskolens afdeling i Svinninge Line Bjerg Funder:
"Det er rigtigt interessant, at vi har kunnet tage en lektion ud af de to test-klasser hver dag og bruge den på fysisk træning, uden at det har haft en negativ indflydelse på test-klassernes evner indenfor dansk og matematik".
Bevægelse i skolen forringer ikke fagligheden
Bedre sociale relationer og styrket hukommelse
Resultaterne viser også, at især danse-klassen har fået styrket de sociale relationer, mens den langt mere individualiserede træningsform Mitii har ført til forbedret hukommelse blandt eleverne.
"Det har vist sig, både i test og i selvevalueringerne, at de elever, der har trænet Mitii, har forbedret hukommelse både i og udenfor skolen", siger Peder Esben Bilde, direktør på Helene Elsass Center, der blandt andet arbejder for at skabe størst mulig aktivitet for mennesker med cerebral parese, en lidelse tidligere kendt som spastisk lammelse.
"Det er interessant, for det viser, at et godt samspil mellem krop og hjerne er medvirkende til, at børns læring og hukommelse kan styrkes - ikke kun hos personer med et handicap som cerebral parese, men også hos andre børn", tilføjer han.
Desuden har der vist sig en klar tendens i Mitii-klassen til, at eleverne, ifølge lærerne og pædagogernes observationer, er blevet hurtigere til at tage imod beskeder og handle derefter, og tager imod nye opgaver på en langt mere positiv måde. Det peger på, at træningen også er god til at styrke disciplin og en positiv holdning hos eleverne, forklarer Peder Esben Bilde.
Katrinedalsskolen fortsætter med projektet
På Katrinedalskolen er de blevet rigtig glade for den fokuserede træning, og fortsætter derfor med at tilbyde udvalgte elever Mitii-forløb og dans.
Seks faktaark om de positive effekter af fysisk aktivitet
"Vi er meget begejstrede for al fysisk aktivitet, der kan være med til at styrke elevernes trivsel og lyst til læring, og eleverne efterspørger det selv", siger Line Bjerg Funder.
Eleverne er blevet målt på deres læringsevne og deres trivsel, og resultaterne er blevet sammenlignet med en kontrolklasse, der havde en almindelig skoledag. Klasserne blev målt på otte forskellige parametre om blandt andet trivsel, selvopfattelse, deres kognitive læringsevner, deres konkrete færdigheder i dansk og matematik og deres fysiske form. Derudover blev både lærere, pædagoger, elever og forældre bedt om at udfylde observationsskemaer.
Find rapporten om Læring for fremtiden under 'Ekstra' i højre side.