OECD-kommission giver svensk skole tørt på
Kvaliteten, attituden, ligheden – det er gået helt galt for Sveriges skolevæsen over de seneste 20 år. På et pressemøde i dag overrakte en OECD-kommission sin rapport om det svenske skolesystem til uddannelsesminister Gustav Fridolin.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg ved, at faldet i Pisa-resultater har været en skuffelse for jer her i Sverige, og jeg må sige, at det har det også været for mig. Da jeg gik på universitetet, så vi Sverige som en model for lige tilgang til kvalitetsuddannelse for alle og livslang læring. Men i begyndelsen af 00'erne var det, som om Sveriges skolesystem på en måde mistede sin sjæl. Skolerne begyndte at konkurrere ikke på den bedste kvalitet, men på flotte skolebygninger i indkøbscentre og den slags", sagde OECD's uddannelsesdirektør Andreas Schleicher på dagens pressemøde og pegede på, at selv om lærerne gav eleverne stadig højere karakterer, faldt resultaterne i internationale undersøgelser som Pisa.
"Sverige bør udnytte den brede enighed blandt lærere, skoler og politikere om, at der er akut behov for reformer", lyder budskabet fra den kommission af OECD-eksperter, som Sveriges tidligere uddannelsesminister Jan Björklund nedsatte efter Pisa 2012, hvor Sverige havde det voldsomste drop i Pisa-resultater i OECD.
Sverige: Landet, der ødelagde folkeskolen på 20 år
Hovedanbefalingerne fra kommissionen er, at Sverige skal:
- Forbedre kvaliteten og tiltrækningen til lærer- og skoleledelsesprofessionen
- Revidere skolefinansieringen, som ikke i dag understøtter intentionerne om at forbedre kvaliteten, samtidig med at man giver alle elever lige muligheder
- Styrke støtten til elever med særlige behov/svag social baggrund, herunder forbedre immigrantfamiliers sprogkundskaber, gode modtageklasser, ekstra støtte i klassen og bedre information til socialt svage familier om mulighederne for skolevalg.
- vedtage en national skoleforbedringsstrategi med styrket skoleevaluering og -inspektion.
Rapporten konkluderer, at disciplinen blandt de svenske skoleelever er faldende - Sverige er det land, hvor flest elever kommer for sent i skole, og eleverne har ikke særligt høje ambitioner eller forventninger til sig selv i forhold til pisa-toplandenes elever. Samtidig føler de svenske lærere sig ikke værdsat i samfundet, de er relativt lavt lønnet, og lærerjobbet er ikke attraktivt.
OECD-kommissionen understreger, at det ikke er den stigende indvandring til Sverige, der er forklaringen på de faldende skoleresultater.
"Men afstanden mellem indvandrere og indfødte er en udfordring: næsten hver anden indvandrerelev (48 procent) klarer sig under Pisas bundlinje for nødvendige kompetencer i matematik mod 22 procent af de svenskfødte elever", fremhæver kommissionen.
Aktieselskabsskolerne
Sverige skiller sig ud fra samtlige andre lande med sine kommunalt finansierede privatskoler drevet af firmaer. Kommissionen forholder sig ikke direkte til den model, men opfordrer den svenske regering til at se på, om de store summer, som Sverige bruger på uddannelse, faktisk understøtter målene om kvalitet og lighed. Man bør overveje at flytte resurser til blandt andet lærerløn og til en sikring af nogenlunde ens økonomi til skolen i hele Sverige.
"Der er stor variation i tildelingsmodellerne, og finansieringen er ikke nødvendigvis målrettet dem, der har det største behov, hvad enten det er tosprogede eller elever med særlige behov", hedder det i rapporten.
Ideen med frit valg mellem offentlige og privatdrevne gratis skoler var, at konkurrencen skulle gavne kvaliteten. Men konkurrencen gavner ikke nødvendigvis elevrnes resultater, konkluderer OECD, og er ikke overbevist om, at familier med en svag social baggrund har de samme valgmuligheder som mere velhavende og veluddannede familier. OECD foreslår derfor bedre information til ikke-svensk-talende familier og mere information om valgmulighederne. Desuden anbefaler kommissionen nogle systemer, der kan sikre en mere varieret fordeling af elever mellem skoler, for eksempel i form af økonomiske programmer, der gør dårligt stillede elever mere attraktive for de mest succesrige skoler.
Læs hele rapporten via linket til højre.
Læs mere
Improving Schools in Sweden: An OECD Perspective(pdf)