"Vejlederne har simpelthen ikke fået den hjælp, det skulle være, at lærerne har vurderet i første omgang", siger konstitueret formand for Vejlederforeningen Lis Brok-Jørgensen

Vejledere: Arbejdsbyrden endnu større end forventet

Erhvervsuddannelsesreformen indebærer, at lærerne foretager en uddannelsesparathedsvurdering i 8. klasse, og forældrene selv tilmelder de unge til ungdomsuddannelser. Det skulle give en kommunal besparelse på vejledning. Men sådan er det ikke gået, lyder det fra Vejlederforeningen.

Offentliggjort

Det skal lærerne gøre veduddannelsesparathedsvurdering:

Fagligt standpunkt: Alle elevers førstestandpunktskarakterer skal tastes ind. Gennemsnittet skal være over4, ellers vil eleven blive vurderet ikke uddannelsesparat.
Læreren skal foretage en vurderes af elevernespersonlige forudsætninger - her skal indgå:
 1) Motivation for uddannelse og lyst tillæring.
2) Selvstændighed, herunder at eleven tager initiativ iopgaveløsninger.
3) Ansvarlighed, herunder at eleven er forberedt tiltimerne.
4) Mødestabilitet, herunder rettidighed og lavtfravær.
5) Valgparat i forhold til det forestående valg afungdomsuddannelse eller andet.
 
Læreren skal vurdere elevernes socialeforudsætninger
1) Samarbejdsevne, herunder at kunne løse opgaver sammenmed andre, overholde fælles aftaler og bidrage positivt tilfællesskabet.
2) Respekt, herunder at udvise forståelse for andremennesker.
3) Tolerance, herunder at kunne samarbejde med mennesker,der er forskellige fra en selv

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.