Forskning
De tre undervisere Petra Daryai-Hansen, Kirsten Lauta og Kirsten Bjerre har været meget enige om, hvilke tekster der skulle med i reviewet.
Foto: Pernille Aisinger
Inspiration og opdatering til tysklærerne
Tysklæreren, som gerne vil følge med i den vigtigste nyere forskning, men som måske ikke har tid til at læse digre værker, kan nu få et godt overblik på forholdsvis kort tid. I forbindelse med et efteruddannelseskursus har UCC’s tre tyskundervisere sammensat et review med ti vigtige tekster på området. Underviserne understreger samtidig, at der i den grad mangler dansk forskning på området.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Den travle tysklærer, som er meget engageret i sit fag, men måske ikke har haft tid eller mulighed for at få efteruddannelse i lang tid". "Tysklæreren, som gerne vil sikre sig, at hun har styr på de vigtigste tendenser. Hun kan bruge det som en slags tjekliste på, om hun har holdt sig orienteret". Sådan beskriver de tre undervisere på UCC Kirsten Bjerre, Kirsten Lauta og Petra Daryai-Hansen den læser, som de forestiller sig til et netop færdiggjort review. (hent det via linket til højre)
Anledningen er, at Danmarks Lærerforening har søgt og fået 4,8 millioner fra A.P. Møller Fonden, som bliver brugt til fem regionale efteruddannelseskurser for lærere i matematik, engelsk, tysk og fransk, idræt samt håndværk og design. Kurserne bliver til i et samarbejde mellem professionshøjskolen UCC og DLF samtUndervisningsministeriet, Børne- og Kulturchefforeningen og fagbladet Folkeskolen er også samarbejdspartnere. Forud for kurserne har underviserne fra UCC, som også skal forestå kurserne, udarbejdet reviews, som dels skal fungere som læseliste for de cirka 75 lærere på hvert kursus og dels være en inspiration for alle andre lærere i fagene.
DLF vil uddanne 1500 lærere for A.P. Møller-penge
Nemt tilgængelige tekster
Fokus for kurserne og dermed også reviewet er: Sproglig opmærksomhed og sproglig bevidsthed, Focus-on-form - grammatik og ordforråd, Task-basering og kommunikativ sprogundervisning og Tidlig sprogstart. Og de tre undervisere Kirsten Bjerre, Kirsten Lauta og Petra Daryai-Hansen har været meget enige om, hvilke tekster der skulle med.
Sneak peek: Tekster klar til kompetenceløft i engelsk
Men de nævner to store udfordringer i forhold til indsamlingen af tekster.
"Vi er blevet bedt om at tage hensyn til, at teksterne skal være relativt korte og let tilgængelige. Det duer ikke, at man kun kan få en tekst på det Kongelige Bibliotek. Lærerne skal kunne finde dem i fuld tekst på nettet, det lokale bibliotek eller CFU. Det giver rigtig god mening. Men det betyder bare, at der er en del tekster, som vi har måttet udelukke", fortæller Kirsten Bjerre.
"Det hænger igen sammen med, at vi udmærket ved, at lærerne har meget travlt. Så teksterne skal være spot on, lette at få fat på og forholdsvist hurtigt læst", supplerer Kirsten Lauta.
Mangel på forskning
Den anden store udfordring, som stikker dybere i faget er, at teksterne skal være på dansk, og der mangler ganske enkelt forskning om tyskundervisning herhjemme.
"Der har været en lang periode, fra Lærerhøjskolen blev nedlagt til nu, hvor de enkelte fagområder ikke blev undersøgt. Det var i højere grad meta-emner end det fagfaglige, man beskæftigede sig med på DPU. Og den manøvre har kostet fremmedsprogene rigtigt meget. Vi mærker det også, når vi skal ansætte. Det er vanskeligt at finde profiler til at undervise i sprogfagene i læreruddannelsen, fordi man ønsker kandidater med pædagogisk erfaring fra folkeskolen, og det er DPU ikke leveringsdygtige i", siger Kirsten Bjerre.
De er tilfredse med de tekster, de har valgt ud, men på nogle af områderne handler teksterne om generel sprogindlæring og ikke specifikt om tysk.
"Det ville være bedre, hvis der var det klare tyskfaglige perspektiv i alle tekster, fordi det bliver mere konkret for tysklærerne. Det var der, man burde lave noget forskning. Så nogle af teksterne kræver, at tysklærerne selv adopterer til deres sprogfag. Men vi har fundet frem til nogle gode, korte, tilgængelige tekster, hvor der står en hel del", siger Petra Daryai-Hansen.
Kurserne i tysk skal afholdes af Petra Daryai-Hansen, som er ph.d fra RUC, men fra 1. marts ansat i en docentstilling i fremmedsprogsdidaktik på UCC. De foregår i Bjerringbro den 12. og 13. marts samt den 22. og 23. oktober et andet sted i landet.