”Vores evaluering viser, at vi ikke vil ændre noget nu", siger formand for Silkeborg Lærerforening om lærernes arbejdstidsaftale

Aftale gør samarbejdet i Silkeborg lettere

Silkeborg Lærerforening og kommune har netop evalueret den arbejdstidsaftale, som parterne indgik sidste år. Aftalen får lov at løbe et år mere, dog bliver der tilføjet et ark med præciseringer om blandt andet tilstedeværelsen på opgaveoversigterne, kompetenceløft og afgangsprøver.

Offentliggjort

Arbejdstidsaftalen i Silkeborg

Lærerne i Silkeborg har 240 timer om året til individuelforberedelse og løbende forældresamarbejde. Lærerne skal være tilstede på skolen 35 timer i 40 uger.

I de 35 timer, som lærerne skal være til stede på skolenafsættes der i gennemsnit 7 timer til individuel forberedelse,fælles forberedelse og teamsamarbejde. Derudover afsættes der enpulje på 40 timer, hvor leder og lærer kan planlægge arbejdstid ito uger i forbindelse med sommerferien.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vores evaluering viser, at vi ikke vil ændre noget nu. Vi har en fin dialog. Når der kommer spørgsmål fra tillidsrepræsentanter og skoleledere, så sørger vi for at snakke sammen og blive enige om, hvad der meldes ud", siger formand for Silkeborg Lærerforening Johnny Specht.

 

Silkeborgaftale sikrer lærerne individuel forberedelse

Han understreger, at den gode dialog ikke betyder, at alle problemer er løst.

"Reformen er underfinansieret ligesom mange andre steder. Lærerne her har forholdsvis mange undervisningstimer - omkring 780 timer i snit eller op til 26 lektioner om ugen. Det er for mange. Det svarer faktisk til, at lærerne i Silkeborg løfter en måneds ekstra arbejde på ti måneder. Men med aftalen er de sikret noget forberedelse. Aftalen medvirker til, at vi har en god dialog, og er i nogen grad med til at lette presset på lærerne", mener Johnny Specht.

Afventer overenskomstforhandlinger

Skolechef i Silkeborg Huno Jensen sætter også stor pris på den gode dialog.

"Det er klart, at det vi har ønsket er en god dialog mellem ledelse og medarbejdere. Vi lever ikke problemfrit i Silkeborg. Vi er ved at flytte os fra et sted til et andet", siger Huno Jensen.

Han mener, at det ikke ville give mening at ændre på aftalen lige nu, hvor Lærernes Centralorganisation og KL forhandler om centrale rammer for lærernes arbejdstid.

"Vores aftale er en toårig overgangsordning. I stedet for, at vi justerer på den, er det mere hensigtsmæssigt, at vi får så meget kvalitet ud af den som muligt. Vi aner ikke, hvad der vil ske i de centrale forhandlinger".