Mindst to tredjedele af forældrene skal sige ja til aldersintegreret undervisning, inden det bliver indført på Vangeboskolen, mener en gruppe forældre.
Foto: John Villy Olsen
Vangeboskolen: Forældre kræver afstemning om aldersintegreret undervisning
Vi vil have en afstemning om aldersintegreret undervisning, før skoleledelsen indfører den i undervisningen, skriver en gruppe forældre i et åbent brev på skolens forældreintra. Nej, siger skoleledelsen - så kan man jo ikke lave andet end at afholde afstemninger.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forældrene fra en 4. klasse på Vangeboskolen i Rudersdal Kommune kræver afstemning om den integrerede undervisning, som skoleledelsen har planlagt at indføre på skolen.
I et åbent brev, som forældrene har lagt ud på skolens forældreintra, står der således:
"Skolebestyrelsen har nu afgivet løfte om, at aldersintegreret undervisning kun vil blive gennemført, "hvis størstedelen af forældrene tror på projektet". Det lyder jo umiddelbart betryggende, men det skal angiveligt ikke kvalificeres ved en afstemning. Skolen vil blot 'vejre stemningen'".
"Vi er enige i, at omfattende ændringer af skolens struktur forudsætter opbakning fra forældrene. Men vi er fundamentalt uenige i, at det er noget, der lader sig fornemme. Det bør afgøres ved afstemning og da der er tale om en radikal strukturændring er det også rimeligt, at dette flertal skærpes til kvalificeret flertal, dvs. tilslutning fra mere end 2/3 af skolens forældre. Forsøg på at gennemføre strukturændringer, der møder modstand fra en betydelig minoritet, fx 40-45 pct., vil potentielt føre til skoleskift for mange tilhørende denne gruppe. Dette vil alt andet lige svække skolens driftsgrundlag og i sidste ende føre til sammenlægning med andre skoler", står der videre i brevet.
Nej til afstemning
Skolens leder Jesper Wass Hansen vil imidlertid ikke anbefale, at skolebestyrelsen følger opfordringen om en afstemning.
"Det kan man ikke, det siger sig selv. Det vigtige er, at man tegner en pædagogisk udvikling, som skolebestyrelsen, der er valgt af forældrene, bakker op om. Ellers kan man jo ikke lave andet end at stemme", siger Jesper Wass Hansen til folkeskolen.dk.
"Men det er klart, at sådan et forslag kan dukke op, når skolebestyrelsen melder ud, at den vil lodde stemningen blandt forældrene. Aldersintegration er blevet et stort spøgelse. Vi må forbedre vores kommunikation med forældrene", tilføjer Jesper Wass Hansen.
Debat på forældreintra
Brevet fra 4. klassens forældre har skabt en del debat på forældreintra, og skolebestyrelsen sendte i går et brev til skolens forældrekreds med blandt andet følgende appel:
"I den forbindelse appellerer vi til, at der kan opnås den fornødne arbejdsro og har derfor behov for, at skolens forældre handler med omsorg for, hvad der tjener elevernes og medarbejdernes interesser bedst. Det er i både medarbejdere, ledelse, skolebestyrelse, forældre og elevers interesse, at mediernes bevågenhed med en ikke retvisende fremstilling af situationen ikke får yderligere næring".
Brev til skolebestyrelsen
Forældregruppen fra 4. klassen skrev allerede 10.10.2014 et brev til skolebestyrelsen, hvor de argumenterede imod indførelse af aldersintegreret undervisning på Vangeboskolen. De henviser blandt andet til nordiske forskningsresultater, der peger på, at eleverne lærer mindre, når de modtager aldersintegreret undervisning.
Møde med forældrene
Skolens ledelse og skolebestyrelsen holdt efterfølgende et møde (02.12.14) med forældrene fra 4. klassen, og et referat af mødet blev i et orienteringsbrev sendt ud til skolens forældrekreds. I referatet står der blandt andet:
"Aldersintegration skal som nævnt give mening og have vist gode resultater i de tiltag, som der arbejdes med, og ikke mindst ønsker bestyrelsen en oplevelse af, at størstedelen af forældrene tror på projektet. Der bliver ikke tale om en afstemning om dette, men vi vejrer stemningen og evaluerer løbende hele processen".
Forældrene fra 4. klassen tog så handsken op og lagde det åbne brev med forslaget om afstemning ud på forældreintra.
Ny ledelse, nye ideer
Skolen fik fra august en ny struktur med en opdeling af skolen i faser, nye lektionslængder, forskudte pauser og andre nye tiltag. Og det var også tanken fra ledelsens side, at der skulle indføres aldersintegreret undervisning fra august.
Ideerne blev udviklet af et nyt ledelsesteam, der tog over, da skolens mangeårige leder holdt op i september 2013.
Lærere og forældre blev orienteret om de nye ideer op mod sommerferien 2014.
Halvdelen af lærerne sagde farvel og tak
Undervejs i processen forlod omkring halvdelen af lærerne skolen, og ledelsen udskød den del af projektet, der handler om aldersintegreret undervisning, til efterårsferien.
Endnu flere lærere holdt op, og aldersintegreringen blev nu udskudt til jul. Her efter jul er der integreret undervisning i de musisk-kreative fag på de yngste klassetrin.
Ledelsen er blandt andet inspireret af Buskelundskolen i Vejle, men ønsker selv at indhøste erfaringer med denne særlige, omdiskuterede undervisningsform, inden den udfoldes i større skala på Vangeboskolen.
Halvdelen af lærerværelset har sagt op
Krisemøde i mandags
I mandags havde skolen aflyst al undervisning fra klokken 12 for at afholde et krisemøde med skolens ansatte. Om aftenen skrev skolebestyrelsen så et åbent brev til forældrekredsen, der blandt andet indeholde ovennævnte appel om støtte og opbakning fra forældrene.
Tillidsrepræsentant på Vangeboskolen: De næste to måneder bliver spændende