Det kostede eleverne millioner af undervisningslektioner, da lærerne sidste forår blev lockoutet.

Lockouten kostede millioner af aflyste lektioner

Et notat fra undervisningsministeriet viser, at der blev aflyst 1,5 millioner undervisningstimer under lockouten. Samtidig anfører ministeriet, at eleverne fik kompenseret op mod en tredjedel af timerne. Men kompensationen kan være givet, uden eleverne har fået ekstra timer efter lockouten.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste forår blev landets lærere lockoutet af arbejdsgiverne. Det udløste millioner af aflyste lektioner rundt på skolerne. En ny opgørelse fra Undervisningsministeriet viser det præcise antal aflyste timer.

Skolerne aflyste 1,5 millioner klokketimer - eller to millioner undervisningslektioner, det fortæller Undervisningsminister Christine Antorini(S) i et svar til Folketingets børne- og undervisningsudvalg.

Samtidig fortæller Antorini, at kommunerne oplyser, at der er planlagt godt 512.000 kompenserende timer i stedet for de aflyste.

Med tilsyneladende kan der gives kompenserende timer, uden eleverne af den grund får ekstra undervisning. Under mellemrubrikken "værd at vide" på sidste side i notatet står der:

"Hvis en skole har planlagt med flere timer end minimumstimetallet i et eller flere fag, kan skolen vælge at omfordele nogle af de 'ekstra' timer til et andet fag, der ligger under minimumstimetallet som følge af lockouten. Disse timer betragtes også som kompenserende timer".

I en note under teksten står der: "Timerne i det fag, der 'mister' timer via omfordelingen, bliver dog ikke betragtet som aflyste under lockouten".

Altså - man kan kompensere for de aflyste timer ved at aflyse nye timer, men i fag der ikke er tæt på minimumstimetallet. Og eftersom det ikke er sket, mens der var lockout, tæller de nye aflyste timer ikke med i de 1,5 millioner aflyste timer.

Da nyheden om de aflyste timer kom ud i går, var den halve million kompenserende timer indregnet i pressehistorierne, der berettede, at "Skoleelever mister op mod en million timer". (Link til ritzau-artikel på dr.dk til højre for artiklen)

Undervisningsministeriet oplyser til folkeskolen.dk, at de ikke har spurgt til, hvor mange af kompensationstimerne, der er "nye" timer. Derfor er det ikke muligt at sige i hvor høj grad eleverne er blevet fodret med allerede planlagte timer i fag, hvor der var langt til minimumstimetallet.

Sådan bliver lockout-milliarden brugt

To skoler tæt på grænsen

Christine Antorini skriver desuden i brevet, at det den 25. april i et informationsbrev til kommunerne blev præciseret, at det er kommunernes ansvar at overholde minimumstimetallene. Kommunerne skulle rette henvendelse til Kvalitets og Tilsynsstyrelsen, hvis det "i større (ikke ubetydeligt) omfang ikke var muligt at gennemføre kompenserende undervisning for at opfylde minimumstimetallet".

Ministeren skriver:

"Jeg kan oplyse, at styrelsen kun har modtaget en enkelt henvendelse fra en kommune om manglende opfyldelse af minimumstimetallene som følge af lockouten. Den pågældende kommune har oplyst, at afgangsklasserne på to af kommunens folkeskoler grundet mistet undervisning i lockoutperioden ikke ville få opfyldt alle de foreskrevne minimumstimetal i skoleåret 2012/2013, inden de pågældende klasser forlod folkeskolen efter afslutningen af 9. eller 10. klasse", skriver Christine Antorini til udvalget og fortsætter:

"Styrelsen har besluttet ikke at foretage videre i sagen, da der i det konkrete tilfælde var tale om begrænsede afvigelser fra minimumstimetallene (under 30 klokketimer) i de enkelte fag og fagblokke, og da de pågældende skoler ifølge kommunen ud fra lokale muligheder og rammer delvist havde kompenseret de pågældende klasser for den tabte undervisning med fokus på prøvefag."

Læs undervisningsministeriets redegørelse via linket til højre for artiklen.

Læs mere

Ritzau-artikelpå DR.dk

Læs mere på Folketingets hjemmeside.