Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Går det an at introducere 9. klasse til kvælersex?«
Det spørger en lærer forfatter Glenn Ringtved om til et arrangement på forlaget Gyldendal i forbindelse med Dansklærernes dag. Sammen med kollegaen Sanne Munk Jensen har han skrevet romanen »Dig og mig ved daggry«. I Folkeskolens anmeldelse bliver romanen udråbt til årets ungdomsroman. Romanen har høstet stjerner og rosende ord i anmelderser og er blevet nomineret til en række priser. Med andre ord er den 2014's barske svar på, hvad Klaus Lynggaards »Martin og Victoria« kunne i 80'erne.
»Dig og mig ved daggry« begynder der, hvor mange bøger ender. I første sætning bliver hovedpersonernes lig hevet op af Limfjorden lænket sammen med håndjern. Alt tyder på selvmord. Herefter ruller Louise på 17 med den en fatal kærlighedshistorie op. Hun fortæller i to spor - før og efter at parret hoppede ud fra broen og lod sig drukne i Limfjorden. Det er historien om Louise, der føler, at hun ikke er nogen, indtil hun hovedkulds forelsker sig i den lidt ældre Liam og får et nyt selvbillede, som hun ikke vil slippe - heller ikke selv om det koster hendes liv. I begyndelsen ser Louise forældrene gennem teenagevrantne øjne, men efter selvmordet får forældrene nuancer, og hun får lyst til at forklare. Det kan man bare ikke, når man er død. Det unge pars vej til broen over Limfjorden er belagt med gangstere, uvidende forældre, vold, stoffer og grænseoverskridende sex.
Anmeldelse: Årets ungdomsroman
Men hvad med jomfruelige Lise i 9. klasse, der aldrig har været i nærheden af sex. Skal hun introduceres for kvælersex i skolen, vil læreren, der henvender sig til Glenn Ringtved, vide.
»Man kan tage op, at Louise ikke forstår at sætte sine egne grænser. Det skal den stille Lise i klassen også lære. På den måde kan man pille elementerne fra bogen ud og bruge dem, så alle kan være med«, siger Glenn Ringtved.
»Louise træffer en hel masse forkerte beslutninger. Hun har grænsenedbrud. Det kan læserne godt gennemskue, og dermed kan de også se, at de selv ville handle anderledes. Vi har en fejlbarlig hovedkarakter, men det er let at gennemskue, at hun træffer de forkerte beslutninger«, siger Sanne Munk Jensen.
Flere lærere er i tvivl om, hvorvidt bogen passer til deres elever. Julie Høegh Nielsen fra Brøndby Strand Skole er i gang med at læse bogen.
»Jeg er i tvivl. Jeg er vild med undervisningsmaterialet. Opbygningen af bogen er interessant. Fortællerrollen er anderledes end normalt, og historien foregår på flere planer. Så der er noget at tage fat på danskfagligt. Men bogen er meget barsk. Den starter med selvmord. Der er mange af mine elever, der har rigeligt med livserfaring. Jeg har endnu ikke besluttet, om jeg vil bruge bogen«, siger Julie Høegh Nielsen.
Sanne Munk Jensen kan godt forstå lærernes bekymringer.
»Men hvad er alternativet? Søde romaner, der giver eleverne mindreværd? Det er altid befriende at læse om nogen, der har værre problemer end én selv«, siger Sanne Munk Jensen. Glenn Ringtved og Sanne Munk Jensen har mødt flere tøvende lærere på deres foredragsture. Men de mener, at lærerne bør droppe berøringsangsten for de tunge emner.
»Lærerne skal vide, hvad eleverne ser på nettet. Hvad de ser af film. Den her bog er ingenting. De er meget hårdføre«, lyder det enstemmigt fra de to forfattere.
»Eleverne må ikke introduceres for kvælersex i en beskrivelse, som er et stort overgreb, men vi accepterer, at gruppesex introduceres, når de ser 'Paradise Hotel', hvor mange unge har sex i en swimmingpool. Det er mindst lige så grænseoverskridende«, mener Sanne Munk Jensen.
Gitte Pia Mortensen er skolebibliotekar og underviser i udskolingen på Islev Skole i Rødovre. Da hun har set den spændingsmættede bogtrailer, som Gyldendal bruger til at præsentere bogen, er hun helt sikker på, at bogen skal på biblioteket, og at traileren skal køre på den lille skærm, som findes på Islev Skole.
»Altså i hvert fald når de store elever er der. Men det her er noget, de snakker om. Jeg synes, det er vigtigt at tage op. Jeg tror, de kan tåle meget mere, end vi tror«, siger hun.
Lærer: Ingen fløjlshandsker
Hendes kollega er mere forbeholden. Hun er nervøs for, om bogen simpelthen er for barsk.
»Den ser barsk ud. Men den skal formidles, og måske skal der også noget forældreinformation til, hvis jeg vælger at bruge den i klassen. Den kan helt sikker forarge. Men jeg synes, man skal tage kampen og ikke tage fløjlshandsker på«, siger Gitte Pia Mortensen.
Og lige netop den tilgang til bogen håber forfatterne, at mange lærere vælger.
»Jeg tror, at den scene med kvælersex er den voldsomste i bogen. Der er andre scener, som også er voldsomme, men dem har vi valgt ikke at pensle ud«, siger Sanne Munk Jensen.
Hun mener, at litteraturen er et godt sted for unge at stifte bekendtskab med livets skyggesider.
»Jeg køber ikke præmissen om, at unge går ud og gør det, de læser om. Bøger gør jo netop, at man kan være alle mulige steder uden at være der selv. Jeg slugte selv 'Christiane F.', da jeg var ung. Det var fascinerende at opleve, hvordan hun blev trukket ned af stoffer, men det er jo ikke ensbetydende med, at jeg ville gøre det selv«.