Foto: Jesper Nørby
Positiv evaluering af eliteidrætsklasser
Med folkeskolereformen bliver ordningen med eliteidrætsklasser permanent. En ny evaluering viser, at eliteeleverne er glade for de særlige klasser.
pointer i rapporten
•Det er vigtigt for eleverne, at de iidrætsklasserne er omgivet af personer, der har forståelse for,hvad eliteidræt kræver. Det smitter tilsyneladende af på deresgenerelle trivsel.
•Eleverne i idrætsklasserne oplever, at de har et godt sammenholdog kan støtte hinanden. Der er ingen jantelov, og der er etmotiverende konkurrencefællesskab. Konkurrencen mellem eleverne kandog til tider tage overhånd, og der kan være en tendens tilklikedannelse baseret på idrætsfællesskaber.
•Idrætselevernes faglige præstationer ved afgangsprøverne i 9.klasse er bedre i matematisk problemløsning og mindst på højde medandre elever i fx dansk, selv når der tages forbehold for defordele, idrætselevernes kønsmæssige, etniske og socioøkonomiskeprofil kan forventes at give dem.
•Idrætseleverne ser ud til at orientere sig mod endobbeltkarriere, hvor videre uddannelse og talentudviklingkombineres. De fleste vægter begge dele lige højt.
•Flere drenge end piger orienterer sig mod elitesporten ogmuligheden for en professionel karriere som idrætsudøver.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Både idræts- og skolelivet er blevet bedre for en lang række af eleverne i de særlige eliteidrætskl
asser med optagelseskrav, viser en ny rapport (se link til højre).
Især er det elevernes sportsaktiviteter, der har gavn af eliteidrætsklasserne. Næsten 96 procent af eleverne oplever, at de gennem idrætsklassen har fået bedre mulighed for at dyrke deres sport. Skolegangen er blevet bedre for 43 procent af eleverne, mens 32 procent siger, at de ikke har fået bedre mulighed for at passe skolen.
Det konkluderes i øvrigt i rapporten, at der er et godt fællesskab i eliteidrætsklasserne, hvor eleverne har forståelse for hinandens udfordringer.
"Alle børn og unge skal stimuleres og udfordres til at nå så langt som muligt. Forsøgene med eliteidrætsklasserne viser, at det gavner idrætstalenter både fagligt og sportsligt, at de får en ramme, der passer til deres hverdag med meget træning. Og så øger det elevernes glæde ved at gå i skole. Fra næste skoleår kan alle interesserede kommuner oprette eliteidrætsklasser," siger undervisningsminister Christine Antorini(S) i en pressemeddelelse. Fra næste skoleår bliver muligheden for at oprette eliteidrætsklasser med optagelseskrav gjort permanent i forbindelse med folkeskolereformen.
Skolereform: Optagelseskrav til eliteidrætsklasser kommer ind i loven
Vigtigt fællesskab Rapporten peger i øvrigt på, at fællesskabet i idrætsklasserne er en forudsætning for både et godt skole- og talentudviklingsmiljø.
"I idrætsklasserne er det særligt vigtigt at skabe et klassefællesskab, der kan sikre den rette balance mellem konkurrenceånd og motivation for læring. Det er en kontinuerlig opgave for lærere og idrætsklasseelever i fællesskab at opbygge og vedligeholde et læringsmiljø, der fokuserer på at nå langsigtede mål fremfor et konkurrencemiljø, hvor det er mere afgørende at vinde end at udvikle sig," siger en af forfatterne bag rapporten, lektor Jens Christian Nielsen fra Aarhus Universitet.
Antorini: Søg om forlængelse af eliteidræts-forsøg