"Jeg siger til medlemmerne, at de skal være afventende, men ikke afvisende”, fortæller kredsformand i Lolland-Falsters Lærerforening Henrik Hansen.
Lærerne i Vejle og Guldborgsund får fuld tilstedeværelse
I Vejle og Guldborgsund kommuner er der taget beslutninger om lærernes arbejdstid fremover. I Vejle skal lærerne fra næste skoleår være på skolerne 40 timer om ugen i 42 uger. I Guldborgsund lyder rammerne på 227 arbejdsdage med 7,4 timer per dag, som dog fortsat kan ændres af politikerne.
Arbejdstid i vejle
Beslutningen i Børne- og Familieudvalget i Vejle indebærer:
- at de enkelte skoler selv udmønter fastlæggelsen afarbejdstiden inden for den ramme, at der er tale om fuldtilstedeværelse.
- at der ikke indgås skole- eller kommuneaftaler på andreområder end evt. dem, der er gængse i kommunen i øvrigt.
- at arbejdstiden som udgangspunkt komprimeres på 42 arbejdsuger omåret med en deraf følgende arbejdsuge på ca. 40 timer. Skolerne kani begrænset omfang afvige herfra begrundet i lokale og konkreteforhold.
arbejdstid i Guldborgsund
Rammeaftale mellem skolelederne og undervisningschefen iGuldborgsund indebærer:
- at arbejdstiden planlægges med udgangspunkt i 227 arbejdsdagemed 7,4 timer pr. dag
- at arbejdstiden defineres som tid, hvor medarbejderen er påskolen
- at der ikke kan indgås lokale aftaler om arbejdstid
- at der ikke er nogen forudgående antagelse om, at der er afsaten bestemt mængde tid til bestemt opgaver/ funktioner
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På et møde i Vejles Børne- og Familieudvalg onsdag den 30. oktober blev det vedtaget, at arbejdstiden for kommunens lærere fremover skal være på cirka 40 timer om ugen, 42 uger om året. Det var forvaltningens indstillinger, der gik lige gennem udvalget. Derudover blev det lagt ud til skolerne selv at fastlægge, hvornår lærerne skal være på skolen, der skal blot være fuld tilstedeværelse.
"Når vi nu har den lov (lov 409, red.), så synes jeg sådan set, at det er en udmærket beslutning. Det nytter ikke noget, at lærerne er der i enormt mange dage, hvor der ikke er børn. Det kan jeg ikke se nogen mening i. Og der må heller ikke blive for mange arbejdstimer om ugen. Så den her beslutning er en mellemting", siger Rikke Vagn-Hansen, der er kredsformand for Vejle Lærerkreds. Lærerkredsen har været i dialog med forvaltningen og politikerne om arbejdstiden, men de har ikke skrevet under på nogen aftale.
"Enten har man loven, og det er det, vi har her, eller også har man en arbejdstidsaftale. Der er ikke noget midt imellem. Kommunen har klart meldt ud fra starten, at vi ikke skal have lokale arbejdstidsaftaler, og så er det sådan, det er, siger Rikke Vagn-Hansen, der ikke har nogen kritik af beslutningen.
"Når nu vi skal følge loven, så er det en fornuftig beslutning".
Tønder klar med lærer-arbejdstid - uden om lærerne
Aftale mellem skoleledere og undervisningschef Anderledes ser det ud i Guldborgsund Kommune, hvor skolelederne og undervisningschefen i Guldborgsund allerede i september indgik en rammeaftale om lærernes arbejdstid. Her er udgangspunktet 227 arbejdsdage om året med en længde på cirka 7,4 timer om dagen.
"De har lavet en 'håndfæstning', som er gældende indtil politikerne beslutter noget andet", fortæller Henrik Hansen, formand for Lolland-Falsters Lærerforening, der har fået rammeaftalen præsenteret af undervisningschefen i kommunen.
Henrik Hansen har holdt dialogmøder med de politiske partier, og til vælgermøder i både Guldborgsund og Lolland Kommune, som kredsen dækker, har flere kandidater udtrykt et ønske om en form for lokalaftale med lærerne. Det vil Henrik Hansen prøve at holde politikerne op på, men han ser også realistisk på fremtiden.
"Det ender nok som udgangspunkt med fast tilstedeværelse i begge kommuner, men vi ved ikke, hvad fremtiden bringer, og vi har heller ikke accepteret det endnu. Jeg siger til medlemmerne, at de skal være afventende, men ikke afvisende".