Forløbet har vækket de deltagende elevers interesse for naturfag

Elever laver grøn ideudvikling for virksomheder

Nyborg Forsyning og Service og NORD bedt 250 elever fra 8. klasse på fem Odense-skoler om hjælp til at finde ud af, hvordan vi kan udnytte vores overskudsvarme bedre. Den udfordring har eleverne taget op, og de kunne i går formidle deres prototyper for pressen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem fire år har de 12 elevhold og deres lærere arbejdet med at forbedre deres naturfaglige og innovative kompetencer. Målet er, at flere af de unge skal vælge en naturvidenskabelig gymnasial ungdomsuddannelse. Indsatsen kaldes ISI 2015 og udføres i et partnerskab mellem Industriens Fond, Odense Kommune og Dansk Naturvidenskabsformidling.

"Hvis vi skal bevare og vinde nogle af de tabte produktionsarbejdspladser tilbage, er en af de afgørende parametre, at vi uddanner en videnstung arbejdsstyrke inden for de naturvidenskabelige fag, som kan sikre kvaliteten og udviklingen i virksomhederne. Derfor er vi glade for, at vi gennem et projekt som ISI 2015 kan medvirke til at udvikle ny viden omkring, hvordan vi bedst muligt skærper vores kommende arbejdsstyrkes interesse i de naturvidenskabelige fag",  siger administerende direktør i Industriens Fond Mads Lebech. 

"Vi må ikke glemme, at vi skal vække elevernes interesse allerede i grundskolen, hvis en større andel senere hen skal vælge uddannelser rettet mod de naturvidenskabelige fag."

Samarbejdet med Nyborg Forsyning og Service og NORD har givet eleverne mulighed for at arbejde med en autentisk problemstilling, og det har givet masser af inspiration til skolearbejdet.

I går kunne eleverne så udstille deres prototyper. Og et ekspertpanel med repræsentanter fra virksomhederne, en innovationsekspert og en naturfagskonsulent giver eleverne feedback på deres arbejde. Bedste idé, bedste innovative proces og største naturfaglige viden blev præmieret.