Randers nye arbejdstidsaftale fik en blandet modtagelse af tillidsrepræsentanterne, da den blev fremlagt på et møde tirsdag aften.

Efter to år: Lærerne i Randers får fleksibel arbejdstidsaftale

Efter to år med mødeplan lykkes det i denne uge Randers Lærerforening og Randers Kommune at blive enige om en aftale om lærernes arbejdstid. Aftalen fik en blandet modtagelse, da den tirsdag blev præsenteret for tillidsrepræsentanterne.

Offentliggjort
Skolechef i Randers Torben Bugge og kredsformand Kurt Sørensen præsenterede aftalen for tillidsrepræsentanterne tirsdag aften.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opdateret kl. 15.17 med kommentarer fra Kurt Sørensen

Siden 2009 har Randers Lærerforening og Randers Kommune forsøgt at blive enige om en såkaldt A08-aftale, som lærerne i Randers tidligere har arbejdet efter. Men fordi kommunen stod hårdt på, at aftalen skule give kommunale besparelser, lykkedes det ikke muligt for parterne at blive enige trods gentagne forsøg.

Støtte til mødeplansramte lærere

Derfor arbejder lærerne i Randers i dag på en såkaldt mødeplan, hvor det er lederen, der bestemmer start og sluttidspunkt for opgaverne. Men efter sommerferien ser det nu ud til at, at det er slut. Og det er begge parter glade for.

"Jeg er rigtig glad for, at lærere og børnehaveklasseledere fremover i højere grad selv kan tilrettelægge deres arbejdstid. Dermed bliver det muligt for vores skoleledere at sætte rammer efter byrådets prioriteringer og for lærere og ledere at udfylde disse rammer bedst muligt i forhold til de enkelte klasser, de har med at gøre," lyder det fra borgmester Henning Jensen Nyhuus på Randers Kommunens hjemmeside.

"Jeg er glad for, at vi endelig har kunnet lavet en lokal arbejdstidsaftale for lærere og børnehaveklasseledere i Randers Kommune", siger også formanden for Randers Lærerforening Kurt Sørensen. "Aftalen har været længe undervejs. Fem gange i løbet af de sidste to år har vi forhandlet arbejdstid. Først i femte forsøg lykkedes det".

"Den nye aftale ligner på mange måder, den vi forlod for to år siden, bortset fra at det er en "light" udgave, så den ikke er en tilbagevenden til det serviceniveau og de muligheder, vi forlod for 2 år siden", tilføjer han.

Kommuner indgår arbejdstidsaftaler med lærerne

Ingen spareaftale

Aftalen er indgået for næste skoleår og lærerne i forventes i gennemsnit ikke at skulle undervise mere, end de gør i dag på mødeplan. Men overgangen til A08 betyder, at de lærere. der underviser mindst, kommer til at undervise mere, mens de lærere der underviser mes,t kommer til at undervise mindre.

Aftalen blev præsenteret i tirsdags for tillidsrepræsentanterne. Tillidsrepræsentant på Vestervangskolen og kredstyrelsesmedlem i Randers Lærerforening Mads Christensen var med til mødet.

"Modtagelsen var blandet. Nogle var voldsomt begejstret over, at vi har fået A08 og fleksible arbejdstider, mens andre faktisk ikke havde så meget imod, at de vidste, hvornår deres arbejdsopgaver sluttede", siger Mads Christensen og fortæller, at langt de fleste lærere på hans skole er glade for aftalen.

Enighed om at fleksibel aftale gavner skolen

Randers Lærerforening og Randers Kommune er enige om, at denne aftale gavner skolen mest.

"Derfor er jeg meget glad for, at der den­ne gang har været en løsningsorienteret forhandling med lærerkredsen. Det er, inden for byrådets bud­get­forudsætninger, lykkedes at indgå en aftale med det fokus, at skabe de bedste arbejdsvilkår for lærere og ledere på Randers kommunes skoler. Jeg er sikker på, at vores medarbejdere på skolerne vil opleve, at det nu bliver mere fleksibelt og nemmere at tilrettelægge arbejdet efter de overordnede mål og rammer. Dermed får vi mest mulig fokus på at udvikle skolerne og undervisningen", lyder det fra skolechef Torben Bugge, der har forhandlet aftalen sammen med formand for Randers Lærerforening Kurt Sørensen.