Anmeldelse
Creaza
Ikke godt nok endnu
Ved første øjekast virker Creaza.dk som it-vejlederes drøm. Udsigt til fire kreative produktionsredskaber i en pakke, der kan køre på forskellige computere uden at skulle downloades, men i praksis præsterer programmet ikke, som man kunne håbe.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Creaza.dk er en internetbaseret værktøjskasse, hvor elever har mulighed for at producere multimodale produktioner såsom lydfiler, filmklip og animationer. Netop at de forskellige værktøjer er internetbaserede, adskiller Creaza.dk fra andre produktionsredskaber, som skal downloades til computeren.
Fakta:
Titel: Creaza
Forlag: Creaza
Til trods for at brugergrænsefladen virker intuitiv, og at der findes hjælpevideoer, som guider brugerne gennem sitets funktioner, frustreres man over de mange småfejl i designet. Blandt andet når man forsøger at tilgå sine tidligere produktioner, popper en besked op, hvor der står “404 siden finnes ik”, og hvis man går væk fra siden, risikerer eleverne, at deres arbejde forsvinder. Ydermere er der en begrænsning på en gigabyte per elev, hvilket hurtigt overskrides med filmklip optaget på for eksempel en smartphone.
Sammenlignet med andre internetbaserede kreative værktøjer er Creaza på højde med redskaber, som eksempelvis findes på Skoletube.dk. Hvis man som lærer har en intention om at lave lækre produktioner, hvor den it-kompetente elev skal udfordres, så vil jeg stadig ty til offlineprogrammer som Pinnacle, iMovie og Audacity, hvor værktøjskassens muligheder er meget større.
Et område, hvor jeg dog ser et potentiale i Creaza, er i forhold til sprogundervisning. Sitet kan tilgås igennem ni forskellige sprog, således at tjenesten kan bruges i både dansk, engelsk, tysk, fransk og andre sprog. Specielt i programmet Cartoonist giver det god mening at bygge et animeret univers op, hvor der er sammenspil mellem det billedmæssige og tekstlige lag.
Hvis du som kommune eller skole har valgt at investere i værktøjer til multimodal produktion, vil jeg klart foretrække at investere i Skoletube.com eller indrette computerlokaler, hvor eleverne kan arbejde med semiprofessionelle intuitive programmer som IMovie, Ableton Live, Studio One og Powerdirector. Creaza er et godt bud på et internetbaseret værktøj, men programmet er ikke godt nok til at ændre måden, der produceres video, lyd og animationer på endnu.