"Vi vil gerne rose politikerne for at sætte en kvalitetsdagsorden i stedet for økonomisk dagsorden", siger formand for Silkeborg Lærerforening Johnny Specht om Silkeborgs nye udviklingsprojekt.

Silkeborg siger nej tak til KL’s arbejdstids-partnerskab

Silkeborg har sat nej tak til KL’s tilbud om hjælp til at effektivisere lærernes arbejdstid. I stedet vælger kommunen sammen med lærerne og skolelederne at sætte en række udviklingsarbejder i gang, der kan gøre lærernes arbejdstid mere hensigtsmæssig.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Lærerarbejde i forandring'. Det er overskriften, når Silkeborgs næsten 1000 lærere på torsdag i næste uge samles for at høre om kommunens planer for at udvikle lærernes professionelle tilgang til lærerarbejdet.

KL havde ellers inviteret kommunen til at være med i det partnerskab om at effektivisere lærernes arbejdstid, som en række andre kommuner har takket ja til. Men i Silkeborg ville politikerne ikke have KL's konsulenter med på banen. Politikerne ville hellere i samarbejde med skolelederne og lærernes organisation finde nye veje for lærerarbejdet.

"KL indbød til et partnerskab, der skulle kigge på arbejdstidsaftalen inden for eksisterende rammer. Det drejede sig om at få lærerne til at undervise mere ved at ændre på nogle af faktorerne. Det ønskede politikerne ikke at være med til, fordi de ikke vil gå tællevejen. I stedet har de valgt at sige 'go' til et projekt, hvor vi udvikler professionsvejen", siger skolechef i Silkeborg Kommune Huno Jensen til Skoleledernes nyhedsbrev.

Han håber, at udviklingsarbejderne på kommunens skoler kan vise, hvordan man kan bruge lærernes arbejdstid mere hensigtmæssigt.

Lærerforeningen vil gerne være med Formand for Silkeborg Lærerforening Johnny Specht glæder sig over at blive taget med på råd.

"Vi vil gerne rose politikerne for at sætte en kvalitetsdagsorden i stedet for økonomisk dagsorden. Vi vil gerne se på arbejdstiden. Men det handler mere om at prioritere arbejdstiden - der kan godt være nogle uudnyttede muligheder", siger Johnny Specht og peger især på skoleårets planlægning, som et sted, han tror, der kan være noget at hente.

Johnny Specht fortæller, at målet er, at en række skoler bliver udvalgt til at afprøve forskellige projekter, som andre skoler så kan lære af. Han håber, at lærerne vil være med.

"Vi siger altid ja til at gå med i projekter, som kan være med til at skabe en bedre skole og bedre vilkår for lærerne. Vi tror på, at vi kan være med til at skabe bedre arbejdsvilkår med det her projekt".

Kredsformanden håber, at det bliver sådan, at det kun er skoler, hvor størstedelen af lærerne har mod på at medvirke, som rent faktisk skal være med.

"Vi tænker, der måske skal være 85 procent af medarbejdere på skolen, der siger ok. Det skal ikke være sådan, at der sidder nogle enkelte og er stopklods, men det skal heller ikke være sådan, at langt de fleste ikke vil. Lærerne skal gå ind i det med gejst", siger han.

 

Læs mere

Silkeborg vil udvikle lærernes arbejdstid

Skolelederforeningens nyhedsbrev