Debat
Svar til Thomas Engsig
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lille spejl på væggen der … kan vi inkludere og lære mer'?
Kære Thomas.
Faktisk har vi også spurgt til »elever med problemer« - altså elever, som ikke har en diagnose, men det er ikke i fokus, det har du ret i. Vi forsøger på ingen måde at nedgøre det arbejde, der udføres rundt omkring. Se artiklen i samme blad om Arresø Skoles Magleblik-afdeling. Ud fra tekstbesvarelserne kan vi bare se, at lærerne savner efteruddannelse og støtte til inklusionen - og det er formentlig derfor, at lærerne i undersøgelsen vurderer, at det faglige udbytte for alle typer af elever er blevet ringere. Det er altså lærernes erfaring - ikke min holdning. Lærerne vil hellere end gerne gøre det bedre, de skal bare have mulighed for det.
Hanne Birgitte Jørgensen, chefredaktør