DLF: Lærerne kan gøre langt mere med færre elever

Lærernes formand er ikke et øjeblik i tvivl om, at det er en god investering af sænke klassekvotienten. Han glæder sig over resultaterne af en ny svensk rapport, der dokumenterer effekten af små klasser, men er ikke overrasket.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forskere: Små klasser giver meget bedre resultater

"Vi som har stået ude i dagligdagen i klasselokalet, er vi ikke i tvivl om, at hvis der er færre elever i klassen, så kan vi også give dem en bedre undervisning. Vi ved alle sammen, at en klasse også kan blive for lille. Men de store klasser vi oplever i øjeblikket, er ikke det optimale, hvis det er elevernes udbytte, vi skal have fokus på", siger formand for DLF Anders Bondo.

Han mener, at man i længere tid har bildt befolkningen ind, at det var ligegyldigt med klassestørrelsen. Årsagen er, at man ofte samler elever med vanskeligheder i små klasser, som derfor får et lavere gennemsnit.

"I de tilfælde hvor man har kunnet korrigere for det, har det altid vist sig, at klassestørrelsen havde en betydning, så det er heller ikke overraskende at se, at det har betydning på længere sigt. Det bekræfter både det vi ved fra praksis og fra den seriøse del af forskningen".

Årsagen til, at små klasser giver bedre resultater, er ifølge Anders Bondo, at man som lærer har lettere ved at forberede og gennemføre undervisningen med udgangspunkt i den enkelte elev. Når der er 28 elever i klassen, er der ikke meget tid til hver elev. 

"Den ambition regeringen havde, før de blev valgt, om at sænke maxstørrelsen til 24 elever, er vi helt sikre vil være en god investering. Vi bør i det hele taget i langt højere grad snakke om investering, når vi taler uddannelse i stedet for at tale om omkostning", siger han til folkeskolen.dk.