Eksperter dumper national test i læsning
Der var massiv kritik af de første nationale test fra såvel ekspertpanelet som salen på dagens seminar om test. En version 0.1, der skal tages med alle mulige forbehold, siger professor Niels Egelund om de første test. Især læsetesten stod for skud.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Testkonsortiet med firmaet Cowi i spidsen har udpeget fem eksperter og Skolestyrelsen fem til et reviewpanel, som i dag offentliggør sine konklusioner på et seminar i København. Læseeksperterne i panelet er professor Carsten Elbro, Københavns Universitet og lektor Dorte Klint Petersen, DPU.
"Opgaverne i tekstforståelse er en ommer", konkluderede Carsten Elbro. Han fremviste en række eksempler på opgaver. Blandt andet én, der kræver, at eleven finder den rigtige stavning af 'universitetet' og en, der kræver, at eleven ved, hvordan man tilbereder kartofler. Det andet profilområde, der er testet i læsning, er sprogforståelse. Her viste Carsten Elbro en opgave, som krævede læsning af en meget lang litterær tekst:
"Så bliver det en tekstforståelsesopgave - ikke en sprogforståelsesopgave!"
Carsten Elbro viste også en opgave, hvor eleverne skal pege på, hvilke billeder der hører sammen:
"Den tester ikke sprogforståelse, for den kunne lige så godt stilles til en engelsktalende elev", sagde Carsten Elbro og konkluderede, at mange opgaver mere tester omverdenskendskab end læsning. Afkodning af ord på skrift blev slet ikke testet, fordi alt for mange opgaver dumpede i den såkaldte Rasch-analyse, før den første testrunde. Og test af læsehastigheden indgår slet ikke i de enkelte opgaver, men kun som en måling af, hvor mange opgaver, eleven har nået inden for testtiden i forhold til det forventede:
"Det må være muligt at lægge måling af elevernes læsehastighed ind. Netop hastighed er et område, hvor Danmark virkelig ligger i bund, det vil sige på niveau med Venezuela", påpegede Carsten Elbro.
Kritikken var knap så hård i de to andre testede fag, matematik og fysik/kemi, men blandt andet har det vist sig, at de to profilområder om henholdsvis energi og stoffer/materialer faktisk tester nøjagtig de samme paratvidensfærdigheder hos eleverne.
Ikke i mål endnu
Direktør i Skolestyrelsen Martin Isenbecker mener, at han med ekspertpanelets udmeldinger har fået bekræftet, at det var en helt rigtig beslutning at bruge tid og kræfter på allerede nu at evaluere den første version af testene.
"Forskernes evaluering har sat en tyk streg under, at vi ikke er i mål endnu. Evalueringen bekræfter, at ambitionerne med projektet har været særdeles høje - og at vi har udstukket de rigtige rammer for projektet, herunder at testene skal være adaptive og it-baserede", siger Martin Isenbecker, som fortsat mener, at det kan lade sig gøre at få testene til at fungere.
"Der er kommet nogle meget konstruktive forslag frem, som kan bidrage til at sikre kvaliteten af testene - især fagligt og brugermæssigt. Der skal en hel del justeringer og ændringer til - men det kan lade sig gøre".
De første nationale test i folkeskolen blev afviklet i maj og juni. Det var eleverne i 6. og 8. klasse, som gennemførte cirka 160.000 test i dansk/læsning, matematik og fysik/kemi.