Klaus Holsting
Herlevs skolevæsen får Stinus-prisen
Et godt samarbejde mellem politikere, forvaltning, ledelse og lærere om udvikling af skolevæsenet har banet vejen for, at Herlev Kommune på kongressen modtog Stinus-prisen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der sker noget i Herlev. Kommunen har en lokal arbejdstidsaftale, der giver stort professionelt råderum til lærerne. I kommunen er en skole blevet valgt til månedens skole. Skolerne i Herlev har socialrådgivere tilknyttet, som kan tage hånd om udsatte børn, og som noget nyt har Herlev-skolerne fået mulighed for at bruge klubpædagoger som støtte enten til en klasse eller en enkelt elev.
Tidligere har enkeltpersoner eller en skole modtaget Stinus-prisen. I år har DLF valgt at tildele prisen til hele Herlev Kommunes skolevæsen.
"Hvad er et skolevæsen? Det er politikere, forvaltning, lærere, forældre og elever. Hverken mere eller mindre", sagde lærernes formand Anders Bondo Christensen fra kongressens talerstol.
"Det skolevæsen, vi har valgt at give Stinus-prisen til er i den grad præget af en fælles vilje til samarbejde. Og det er i sig selv utroligt prisværdigt. Det er et samarbejde, der hele tiden har haft det pejlemærke, at der skal være fokus på muligheden for at levere god undervisning".
Anders Bondo håber, at det gode samarbejde i kommunen kan være til inspiration for andre kommuner.
For at understrege, at det er et skolevæsen, der samlet modtager prisen, var både borgmester Kjeld Hansen, skolechef Christian Holm, skoleleder Michael Berkowitz og formand for Herlev Lærerforening Bent Larsen mødt op for at modtage prisen.
"Jeg tager den på vores skolevæsens vegne, som et udtryk for, at I også siger til os, at I må gerne blive ved i Herlev med at bidrage til udviklingen af den danske folkeskole", sagde Kjeld Hansen, da han takkede for prisen.
Han lagde vægt på at samarbejdet om folkeskolen i Herlev bygger på dialog.
"Dialogen handler om, at alle skal have et medejerskab til de værdier og det, der ligger i folkeskolen, og alle skal have et fælles ansvar".
Derfor får Herlevs skolevæsen Stinus-prisen:
Herlev kommunes skolevæsen har i særlig grad bidraget til folkeskolens udvikling.
Den gives som en påskønnelse af det forbilledlige samarbejde mellem politikere, forvaltning, ledelse og lærere som udvikling af skolevæsenet og den generelle børnepolitik. Som grundlag for udvælgelsen indgår blandt andet følgende:
- Den første månedens skole ligger i Herlev
- Herlev Kommune er Årets ungdomskommune
- Herlev Kommune er en mønsterkommune i projekt Hånd om alle børn
- Herlev Kommunes arbejdstidsaftale, der giver større fleksibilitet og større ansvar til lærerne.
- Herlevs aftale om pædagogers medvirken til at øge rummeligheden i skolen.