Herlev får ny arbejdstidsaftale
KLs forhandler sagde nej til central arbejdstidsaftale, men ja hjemme i sin egen kommune
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Selvom DLF tilbød en arbejdstidsaftale med fortrydelsesret, afviste KL at indgå en ny arbejdstidsaftale, der skulle begrænse bureaukratiet i skolen.
Det var formanden for KLs løn- og personaleudvalg og borgmester i Herlev Kommune Kjeld Hansen, der efter halvandet års forhandlinger sagde nej tak til lærernes tilbud. Men fredag i sidste uge indgik han en lokal arbejdstidsaftale for Herlev Kommune, der på mange punkter ligner den, som lærernes formand Anders Bondo Christensen ønsker centralt.
Kjeld Hansen forklarer, at der kommunerne imellem er for stor forskel til, at en central arbejdstidsaftale kan lade sig gøre.
»Vores aftale repræsenterer vores resurser og værdigrundlag. Det er ikke det samme i Rødby eller i Esbjerg. Man kan ikke standardisere resurseforbruget landet over«, siger han.
Formanden for Herlevs Lærerforening, Bent Larsen, er godt tilfreds med den nye arbejdstidsaftale.
»Mange steder i landet vil sådan en aftale være et stort tigerspring, men i Herlev har vi en meget stor grad af selvstyre. Lærerne er på en årsnorm, som de selv planlægger. Derfor er sådan en arbejdstidsaftale en naturlig videreførelse af det lokale arbejde«, siger Bent Larsen.
Aftalen i Herlev er bygget op som et æg. Blommen består af undervisningslektioner, og hviden består af alle de opgaver, der knytter sig til undervisningen. Det vil blandt andet sige forberedelse, pauser, samarbejde med både lærere og forældre, tilfældige forlængelser, sociale arrangementer og løbende evaluering. For hver hele undervisningstime en lærer har, får han/hun 1,26 timer til de opgaver, der knytter sig til undervisningen. Der er indgået særlige aftaler for lejrskoler, biblioteksåbningstid og afholdelse af prøver. Derudover er der til hver lærer afsat 49 timer til møder og planlægning. Der er afsat 30 timer til forberedelse. En lærer i Herlev vil efter den aftale maksimalt kunne undervise 690 timer om året eller 23 lektioner om ugen.
»Vi opnår i den grad, at der er tillid til, at lærerne kan handle professionelt. Det er lærerne, der vurderer, i hvilket omfang der skal sættes ind på det enkelte område. Hvis de i perioder mener, at der skal bruges mere tid på forældresamarbejdet, kan de selv vælge det«, siger Bent Larsen.
Herlevs aftale blev indgået, inden en central arbejdstidsaftale faldt på gulvet.
»Vi forhandlede parallelt med de centrale forhandlinger. Men vi ville gerne have nogle lokale krøller på vores aftale, og derfor var det nødvendigt, at vi blev færdige, før en central aftale kom i hus«, siger Bent Larsen.