Debat

10 råd til den nyuddannede lærer

Tillykke med dit nye job! Et job, der er sjovt, skønt, berigende og meget andet godt. Men som også har sine udfordringer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som nyuddannet lærer er det måske især udfordringerne, som du møder først. Efter en virtuel praktik på 3. år og noget amputeret praktik på 4. år har dit uddannelsesforløb ikke været optimalt.  

Men alt det er overstået nu - nu starter livet som lærer nemlig😀

For at hjælpe dig godt på vej, så har jeg samlet 10 gode råd til, hvordan du bedst kommer fra start som nyuddannet lærer. Jeg har også forhørt mig i mit netværk, så der er mange års erfaring bag rådene. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Og bare rolig. Det er ikke raketvidenskab. Men ting, som jeg selv (og andre) gerne ville have hørt, da jeg var nyuddannet.    

Her kommer de:

1: Rom blev ikke bygget på én dag

Spørg selv den aldrende historielærer, der har sin faste plads i personalerummet. Det samme behøver din lærerprofil heller ikke at være. Det er først nu, efter studiet, at du rigtigt lærer, hvad det vil sige at være lærer. 

Husk at give dig selv tid til den proces.  

2: Spørg

Spørg dine kolleger til råds. Spørg dig selv, om du er på rette vej. Spørg din ledelse, om de vil give dig feedback på din undervisning.

Spørgsmål om din egen praksis er ikke et tegn på svaghed. Det er tværtimod et tegn på refleksion over egen praksis. Uden refleksion bliver du aldrig den lærer, som du drømmer om.

Og bare rolig - dine kollegaer kan helt sikkert huske dengang, da de selv var nyuddannede. Så tænk ikke over, om dit spørgsmål er dumt. Stil hellere et for meget, end et for lidt.  

3: Prioriter relationerne

Fokusér på at danne relationer. Det elsker eleverne!

De er skam også glade for fagligt dygtige lærere. Men frem for alt, så elsker de voksne, der vil dem det godt og er oprigtigt interesserede i dem.

Og husk, at du som den voksne har ansvaret for relationen.

4: Giv eleverne plads

  Fokus skal ikke altid være på dig. Som lærer kan man nemt komme til at være meget på. Der er nemlig SÅ meget, som man gerne vil lære eleverne. Men lad dem få plads, lad dem diskutere, undersøge, afprøve og selv komme på banen.

Og spørg også dine elever. De er jo dine “kunder”, og har også en masse viden, der kan hjælpe dig med at justere din undervisning og gøre dig til en endnu bedre lærer.

5: Brug dig selv - lad eleverne se, hvem du er

En autentisk lærer er det bedste, eleverne ved. Engager dig derfor i dem og deres liv og vis dem, at du er engageret og passioneret omkring de ting, som I arbejder med. Ja - også grammatikken. 

Dit engagement og din gejst vil motivere dine elever.

6: Slå ikke et for stort brød op

Når du planlægger, er det fristende at planlægge alt ned til mindste detalje. Fx med udgangspunkt i alle de flotte figurer, teorier og andet, som du har lært om de sidste fire år på studiet.

Lad være med det.

Lav i stedet en fornuftig plan, som du giver dig selv lov til at afvige fra. Som en skrev på LinkedIn “Jeg slog mig SÅ HÅRDT på mine første årsplaner, fordi jeg kom fra en idealiseret verden”.

(ift. fornuftig plan, så se næste tip👇)

7: Lad dig inspirere af færdige materialer

Allerede på læreruddannelsen er du sikkert stødt på dem. De findes i et utal af arter, farver, niveauer mm.. Og de kan være fristende at give sig totalt hen til. På samme måde, som de kan være fristende at forkaste fuldstændigt.

Det er selvfølgelig læremidler, jeg taler om. De er ikke skabt for at blive brugt fra ende til anden uden at forholde sig kritisk til dem.

På samme måde er de heller ikke skabt af ondsindede mennesker, der vil dig og dine elever ondt.

Så brug dem - men brug dem varsomt. Lad dig inspirere af andre menneskers kloge tanker. Tilpas dem og gør dem til dine egne.

8: Åbn din dør for kollegerne - og besøg dem

Som ung nyuddannet lærer var jeg så heldig at starte et sted, hvor der også startede mange andre nyuddannede lærere. Ret hurtigt blev vi enige om at besøge hinandens undervisning, udfordre hinanden, sparre om vores tanker, ideer, konfliktløsning og meget andet.

Samtidig inviterede jeg også mig selv ud for at se mine mere erfarne kollegaer og deres undervisning. Fx i de klasser, hvor jeg kun skulle være to lektioner om ugen.

De mange besøg jeg havde i andre klasser, og selv fik i mine egne timer, var guld værd.  

9: Du, børnene og deres forældre er på samme hold

Det kan være svært at være barn og forælder. Tænk derfor, i din dialog med og ikke mindst om børnene og deres forældre, at de gør deres bedste.

De er dine medspillere - ikke modspillere. Inddrag derfor også forældrene, del dine tanker med dem, informer dem om arbejdet i klassen og spørg dem ind til, hvordan eleverne har det socialt og fagligt.

Hvis du skal være klasselærer, så fortæl forældrene, at deres vigtigste opgave er at give deres børn den opfattelse, at de går på verdens bedste skole og i verdens bedste klasse.

Også selvom de måske er uenige engang imellem. Invitér dem til at stille alle deres spørgsmål og dele deres frustrationer med dig - i stedet for med deres børn.  

10: Nyd det!

Du har fået et af verdens bedste jobs. Vær lykkelig over, at du fra nu af kommer til at påvirke og udvikle en masse skønne børn og unge mennesker.

Værdsæt det, og gør dit ypperste for at leve op til det ansvar det er at være lærer.

11: Bær over med fejl

Alting kan og skal ikke være perfekt.

Hverken din undervisning, elevernes opførsel, forældrekontakten, kollegerne og skemaet. Eller denne liste for den sags skyld😉

Omfavn de fejl du møder og lær af dem!

p.s. andre må endelig skrive flere tips, råd og ideer i kommentarfeltet!