Anmeldelse
Småt er godt
Små observationer - stor effekt
Der er ikke mange bøger, som forsøger at kvalificere læreruddannelsens praktik, men denne her er anbefalelsesværdig.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Småt er godt” er et ordsprog, men også titlen på en ny udgivelse fra Dafolo, skrevet af tre forfattere i forening. Ordsproget i denne sammenhæng betyder noget i retning af, at der er gevinster at hente ved at fokusere på enkelte elementer. Det er omdrejningspunktet for denne bog, som fokuserer på, hvordan lærerstuderende arbejder med videoobservation i deres praktik i skolen.
Fakta:
Titel: Småt er godt
Forfatter: Ulla Nedergaard, Allan Mølgaard, Tine Sofie Højrup
Pris: 249
Sider: 76
Forlag: Dafolo
Udgivelsen udfylder et tomrum, fordi der er brug for udgivelser målrettet lærerstuderendes praktik. At udgivelsen så ovenikøbet fokuserer på videoobservation som et element, hvor de lærerstuderende kan kvalificere deres analyse af praksis i praktikken, er en appelsin i turbanen. Udgivelsen har centrale omdrejningspunkter som vejledningssituationen og ikke mindst videoanalysemodel og eksempler på analyser af videoklip og arbejder ud fra nogle brugbare råd til studerende. På den måde bliver det muligt for dem virkeligt at komme i dyden med videoanalysen – for eksempel at fokusere på de små, men centrale ting i analysen.
Specielt bogens fjerde kapitel er meget eksemplarisk, fordi det i meget høj grad får foretaget en kobling mellem praktikkens kompetencemål og videoanalyser, som de studerende kan følge, når de enten er i praktik eller skriver opgaver på uddannelsen.
Tilbage er kun at anbefale ”Småt er godt” som en meget central og brugbar bog, når studerende arbejder med videoobservation, uden at de først skal læse sig igennem digre værker for at kunne sætte fokus på centrale nedslag i deres analyser som grundlag for videre refleksion.