Brancheorganisationer vil afpolarisere debatten om it i folkeskolen

It-Branchen og EdTech Denmark vil inddrage folkeskolens aktører i udarbejdelsen af en vision for brug af it i folkeskolen i 2026. Målet er at flytte den politiske debat væk fra for eller imod it.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De to brancheforeninger IT-Branchen og EdTech Denmark vil senere på året samle folkeskolens aktører som Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske Skolelever, Skole og Forældre, KL, Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet og Undervisningsministeriet.

Målet er at få stablet en åben politisk høring på benene på Christiansborg, som derefter skal munde ud i en fælles vision for brug af teknologi i den danske folkeskole anno 2026. Det skriver de to foreninger i en pressemeddelelse.

Oplevelsen i branchen er, at den politiske debat lige nu handler om at være for eller imod teknologi i folkeskolen, snarere end hvordan man inddrager den konstruktivt.

"Visionerne var store omkring folkeskolen, da folkeskolereformen kom i 2014. Desværre har flere rapporter slået fast, at det på flere områder er gået den modsatte vej. Så der er brug for en ny vision for fremtidens folkeskole og brug for, at vi i skolen som i resten af samfundet i højere grad bringer digitale muligheder i spil der, hvor de giver værdi", siger Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i It-Branchen.

Samarbejdet skal ifølge de to brancheforeninger "sikre en synliggørelse af teknologiens potentiale for at revitalisere undervisningen, styrke indlæringen og øge inklusionen og ved, med afsæt i bl.a. erfaringer under coronaen, at etablere en fælles vision for folkeskolen 2026".

"Vi skal have fagligheden, lysten og ligheden tilbage i folkeskolen ved i højere grad at understøtte lærere og elever med de rette værktøjer og rammer, så de kan nå deres faglige og sociale mål i fremtidens folkeskole," siger Esben Trier, adm. direktør i EdTech Denmark.