Lærere vil ikke undervise i fag uden afgangsprøve

Det er svært at få lærere til at tage historie, geografi og biologi ved den årlige fagfordeling, og timerne gives ofte til en lærer, der ikke er linjefagsuddannet. De fag, der ikke afsluttes med en prøve, nedprioriteres af elever, ledelse og lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut, Eva, offentliggør i dag sin evaluering af folkeskolens afgangsprøver:

"Nedprioriteringen af fagene historie, biologi og geografi er uacceptabel. Vi har på vores besøg på de 11 skoler oplevet at lærere og ledelse anser dem for 'sekundære fag'. Og det giver sig udtryk i at skolerne ved den årlige fagfordeling har problemer med at få bemandet de tre fag. Ifølge skolernes selvevaluering skyldes det, at de prioriteres lavt på skolerne og at de opleves som meget forberedelsestunge", siger formanden for evalueringsgruppen, skoledirektør Ib Hansen, Kolding. "Vi ser nedprioriteringen af fagene som et stort problem. Og derfor anbefaler vi at der skabes større ligestilling mellem folkeskolens fag".

Evalueringsrapporten foreslår, at de tre fags status styrkes ved, at man enten indfører standpunktskarakterer i faget, en årsprøve eller et afsluttende projekt, hvor et eller flere af fagene indgår. Skolelederne skal blive bedre til at sikre, at de lærere, der underviser i geografi, biologi og geografi, er uddannet til det. Det kan ske ved at give lærerne efteruddannelse i fagene eller ved at arbejde mere med lærerteam. Evalueringsgruppen mener også, at skolerne kan gøre mere for at bryde fagenes onde cirkel hos elever og forældre bl.a. ved at lade faglærerne deltage mere i skolehjemsamarbejdet.

Evalueringen viser også at der er mange lærere der ser de centralt stillede prøver som en væsentlig faktor for en fælles folkeskole. Og at de generelt set er tilfredse med formen. De mener, at prøverne er afgørende for elevernes motivation:

"I de ikke-prøveforberedende fag oplever vi tit, at eleverne ønsker en karakter for deres arbejde samt en standpunktskarakter. Hvis ikke opleves det jævnligt, at arbejdsindsatsen kan ligge på et meget lille sted", skriver en selvevalueringsgruppe fra en af de deltagende skoler. Der er også flere lærere, der mener, at prøvens eksistens påvirker lærerens arbejdsindsats: "Prøver virker statusgivende og opsummerende. Det er godt at holde sig til som lærer", skriver en gruppe lærere.