Vi følger det her tæt. Og hvis man ikke tager det alvorligt, er vi nødt til at gå ind og hjælpe konkret ude i kommunerne, siger Gordon Ørskov Madsen om tilrettelæggelsen af genåbningen.

Lærerforeningen: Alt for meget 'bør' i de retningslinjer, der skal hindre smitte

De retningslinjer, som skal forhindre, at skolegenåbningen medfører en stor genopblussen af covid-19, er slet ikke håndfaste nok, mener formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Retningslinjerne for genåbningen for 0.-4. klasse på mandag den 8. februar kom torsdag aften. Der står fx "Der bør lokalt afsættes de nødvendige ressourcer for at efterleve nedenstående retningslinjer for rengøring".

"De sætter jo en retning, men vi havde håbet, de var tydeligere og klarere. Der er rigtig mange 'bør' og 'så vidt muligt'", siger formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen til folkeskolen.dk.

Han undrer sig også over, at myndighederne holder fast i, at specialskoler og specialklasser som udgangspunkt skal følge det almindelige skema:

"Det betyder, at på skoler med specialklasserækker kan man risikere, at de almindelige klasser underviser efter nødbekendtgørelsen, mens specialklasserækken følger det almindelige skema". 

Både elever og lærere på specialskoler er pressede på trivslen

"Der er brug for et tydeligt signal om, at sikkerhed og arbejdsmiljø for lærerne og undervisningsmiljø for eleverne kommer i første række, for vi ved jo, at der er kommuner, der er i gang med at planlægge med helt normalt skema".

"Det her skal tages meget seriøst, for hvis først smitten bryder ud, skal vi hjemsende både elever og lærere. Vi følger det her tæt. Og hvis man ikke tager det alvorligt, er vi nødt til at gå ind og hjælpe konkret ude i kommunerne", siger Gordon Ørskov Madsen.

Retningslinjerne er klar: Lærere bør holde 2 meters afstand til elever, hvis situationen tillader det

Gordon Ørskov Madsen peger på, at hvis man skal undgå, at lærerne bærer smitte rundt fra klasse til klasse, så er man nødt til at udnytte bekendtgørelsen om nødundervisning til at fravige kravene til skoledagens længde og fagrækken, så man kan begrænse antallet af lærere i hver klasse. Han håber også, at skoler og kommuner konverterer den understøttende undervisning til to-lærer-timer, sådan at klasserne kan deles op på mindre hold.

Det vil så betyde, at eleverne får tidligere fri fra skole end normalt, og derfor bliver der behov for, at sfo'en åbner tidligere:

"Sfo'en har brug for ekstra midler, og de midler skal meget snart ud, for det er altså på mandag, skolerne genåbner", siger Gordon Ørskov Madsen og oplever, at man nogle steder vælger at køre fuldt skema, fordi man simpelthen ikke har økonomi til at udvide sfo-åbningstiden:

"Og så er det jo ikke sundhed og sikkerhed, der har førsteprioritet, men praktik, logistik og økonomi".  

Debat: Retningslinjerne er elastik i metermål