Anne Marie Dela Skole: Rødovre Skole (Rødovre Kommune) Funktion: Lærer
Foto: Thomas Arnbo
Lærere savner det sociale på jobbet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Det er blevet lidt kedeligt«
Anne Marie Dela Skole: Rødovre Skole (Rødovre Kommune) Funktion: Lærer
»Vi er tilbage til at holde skemalagte teammøder, som vi altid har gjort, og den eneste forskel er egentlig, at når vi skal planlægge undervisning, skal der tænkes mindre i at lave holddeling på tværs af klasserne.
Stemningen i vores team er fin, men på skolen som arbejdsplads generelt er der en fornemmelse af, at den uformelle sociale kontakt med kollegaerne har trange kår.
Vi sidder på faste pladser ved siden af de samme kollegaer. Møderne foregår på Teams. Forvaltningen aflyste julefrokosten i september. Vores halvårlige bankoarrangement er røget. Der er ikke noget med lige at drikke et glas vin efter fyraften om fredagen. Alt sådan noget er væk. Det er blevet lidt kedeligt.
Det er supervigtigt, at det er ledelsen, der skaber tryghed ved at melde tydeligt ud, hvordan man tackler tingene, og det har vores heldigvis gjort. Vi har haft fire udbrud af corona på skolen, og derfor kører det helt på skinner med procedurer og retningslinjer efterhånden. Hvis ledelsen ikke er tydelig, bliver coronausikkerheden den enkelte lærers hovedpine, og så fylder det nok også mere i teamsamarbejdet. Det har jeg ikke oplevet hos os«.
Coronatræthed får konflikter til at bryde ud
»Vi er heldigvis ret enige«
Danny Lauvik Mathiasen Skole: Vadgård Skole (Gladsaxe Kommune) Funktion: Lærer
»Jeg er en del af et rigtig godt team, som har haft et meget velfungerende samarbejde hele vejen gennem coronakrisen. Jeg har et tæt samarbejde med min kollega, der har dansk i parallelklassen, og det har kørt uhindret videre. Under nedlukningen sørgede vi for, at alle elever havde kontakt med en lærer hver dag, og det har krævet noget ekstra teamsamarbejde, men det har jeg primært oplevet som positivt.
Jeg kan godt mærke metaltrætheden sætte ind i forhold til at få eleverne til at overholde retningslinjerne. Men vi har i teamet haft en ret ens reaktion på coronasituationen og er generelt enige om, hvordan vi skal få tingene til at køre. Men jeg kan sagtens sætte mig ind i, at hvis man for eksempel er virkelig uenige om, hvor stringent man skal følge retningslinjerne, så kan der virkelig opstå spændinger. Der har vi heldigvis også været ret enige.
I forhold til det sociale har vi droppet vores faste volleyballtræning for lærerne om fredagen, sommerfesten blev aflyst, og det samme er stort set alle andre sociale fællesarrangementer. Det er meget forskelligt, hvordan man bliver påvirket af det. Det skal bestemt ikke forstås sådan, at jeg ikke savner det sociale, men jeg har også været glad for i stedet at bruge mere tid sammen med familien«.
»Mærker et stort afsavn«
Christine Kvist Meldgaard Skole: Lystrup Skole (Aarhus Kommune) Funktion: Lærer
»Da vi kom tilbage på skolen efter nedlukningen i foråret, var klasserne delt i to, og det gjorde teamsamarbejdet vanskeligt, fordi vi også var meget opdelt som lærere. Efter sommerferien har jeg ikke oplevet nogen nævneværdig forringelse af teamsamarbejdet. Det er ikke for at sige, at det er problemløst, men vi er gode til i fællesskab at løse de udfordringer, der opstår.
Der er restriktioner i forhold til for eksempel holddeling, der besværliggør visse ting, men jeg oplever det ikke som noget større benspænd, end at vi alle kan affinde os med det, uden at det får lov at fylde det store.
Vi har fast teamtid, vi har fået udstukket ganske faste retningslinjer, som alle bakker op om, og vi er gode til at afstemme i forhold til hinanden.
Som samlet lærerkollegie var vi før corona-krisen gode til at afholde fredagsbar og andre ting, der kan binde en personalegruppe sammen, og det kan vi ikke længere. Der mærker jeg et stort afsavn, og det er vi gode til at tale om som samlet lærergruppe. Det er træls, men sådan er det jo alle steder«.