Anmeldelse

Caspar Eric og Theis Ørntoft

Når grimheden bliver til poesi

To af tidens hotteste unge digtere spiller godt med og mod hinanden i en ny lærebog om lyrik. Der er plads til både det helt private og tidens store temaer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatterne til bogen om digterne Caspar Eric og Theis Ørntoft har mange års undervisningserfaring. Det præger opgaverne, der inddrager eleverne i forståelsen, oplevelsen og meddigtningen. Bogen balancerer fint imellem øvelser og lyrikanalyser, hvor eleverne skal forholde sig undersøgende og undrende ud fra stilistiske analyser.

Fakta:

Titel: Caspar Eric og Theis Ørntoft

Forfatter: Peter Christensen, Jens Larsen

Pris: 278,75

Sider: 128

Forlag: Gyldendal

Bogen zoomer ind og ud i Caspar Eric og Theis Ørntofts digte og forfatterskaber. Vi er med i de personlige erindringer om trafikulykker, og hvad det vil sige at være født med et handicap. Men handicap får flere betydninger, det er også et udtryk hentet fra sportens verden. Caspar Erics lidt kortere ben får dobbelt potens i hans lyrik. Han viser os, at mennesker ikke er perfekte, og netop fordi han tør talte højt om det, kan der være plads til os alle.

Digtene rummer det menneskelige og er samtidig legende og intelligente og vidner om et større univers inden for digtenes eget, som når indholdsfortegnelse bliver til digt. Theis Ørntofts økodigte tager os med ind og ud af kloden og de ting, vi gør ved den på godt og ondt. Især det sidste.

Der introduceres samtidig til forskellige tilgange til at tilgå litteratur, og forfatternes eget bud, værkstedssamtalen, leverer en læsning med forfatternes liv, inspirationer og samtid.

Bogen har et lækkert design, der gør lyrikanalyse og læsning appetitlig og interessant. Der er lagt op til, at eleverne med de mange opgaver, som skal besvares på post-it, får mulighed for refleksion, indlevelse og perspektivering.

Temaerne spænder vidt og kan åbne op for vigtige samtaler i klassen omkring tekstlæsningen. Bogens styrke ligger i den gode vekselvirkning mellem fakta og digte og opgavernes invitationer til selv at skrive digte. For måske forstår man og læser man bedst digte, når man selv har prøvet det.