Forskning
Foto: julief514/istock
Undersøgelse: Kommende tysk-lærere vil gerne give deres kærlighed til sproget videre
På læreruddannelsen har de studerende valgt tysk, fordi de både elsker sproget og den tyske kultur. Og så vil de rigtigt gerne forsøge at give deres kærlighed til sproget videre. Det konkluderer en undersøgelse af tysk-faget.
OM UNDERSØGELSEN
119 studerende på læreruddannelsen med tysk som undervisningsfaghar besvaret et spørgeskema. Derudover er der udførtfokusgruppeinterview med tre studerende på seks læreruddannelser.Undersøgelsen består desuden af spørgeskemasvar fra 3.540 9.klasseelever, 2.881 elever fra ungdomsuddannelser og 55 studerende,der læser tysk på universitet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mens flertallet af 9.-klasseelever ikke er så glade for det tyske sprog, har de studerende, der læser til tysklærere på læreruddannelsen ikke overraskende et helt andet forhold til sproget.
Her kan man for manges vedkommende tale om en decideret kærlighed til både sproget og den tyske kultur, og valget om at læse tysk på læreruddannelsen bunder i et ønske at give sin kærlighed til sproget videre til eleverne.
Elever i undersøgelse: Tysktimerne mangler emner, der interesserer os
Sådan konkluderer en undersøgelse fra Det Nationale Center for Fremmedsprog, der har spurgt elever og studerende om deres forhold til tysk-faget.
"For de lærerstuderende er motivationen en helt anden end for eleverne i skolen. De fleste lærerstuderende har en indre motivation. De holder af sproget, og de interesserer sig for tysktalende landes kultur og samfundsforhold. Og så glæder de sig til at give deres egne oplevelser med sproget og deres ved sproget videre til deres kommende elever", siger fortæller lektor i tysk på UCN Anne-Marie Fischer-Rasmussen, som står bag undersøgelsen sammen med lektor i fremmedsprogsdidaktik ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet Petra Daryai-Hansen.
Studerende kan godt lide at udfordre sig selv
De lærerstuderende svarer samtidig, at de gennem tysk-faget forventer at opnå gode jobmuligheder både i og udenfor folkeskolen.
"De studerende siger også, at det handler om at udfordre og udvikle sig selv ved at lære et sprog, som de anser for at være sværere end fx engelsk", fortæller Anne-Marie Fischer-Rasmussen.
Undersøgelse: Se hvordan tysklærerne vurderer eget tysk-niveau
Folkeskolen.dk/tyskfransk skrev i tirsdags om 9. klassernes forhold til tyskfaget. Her lød der generelt en stor tilfredshed fra eleverne med deres tysklærere. Og de lærerstuderende fortæller også, at de tysklærere, de har mødt op igennem uddannelsessystemet, har haft stor betydning for deres glæde ved tysk.
"De peger typisk på, at de har haft rigtig gode erfaringer med deres tysklærer i folkeskolen, på deres ungdomsuddannelse og også nu på læreruddannelsen. Det spiller helt klar en meget stor rolle. Og derfor håber de også på at blive den motiverende lærer, der viser eleverne, at det er spændende", siger hun.
Kommende tysklærere: Vi er ikke dygtige nok til sproget
Selvom de lærerstuderende generelt roser deres nuværende tyskundervisere, synes de dog ikke selv, at de er dygtige nok til sproget.
"Derfor ønsker de flere timer i faget, og de mangler også de autentiske møder. De vil ud i situationer, hvor de finder ud af, at de faktisk godt kan kommunikere med tyskere, og hvor de møder den tyske kultur. Det er fuldstændig det samme for eleverne i grundskolen", siger Anne-Marie Fischer-Rasmussen.
Sprog-uddannelse skaber større forståelse af sprogundervisning på tværs af uddannelsessystemet
Ifølge undersøgelsen ser de lærerstuderende også meget gerne, at der bliver mere tid til at have fokus på både mundtlighed og mere repetition af grammatikken. Og så er de gladest for deres undervisning, når den er praksisorienteret.
Læs mere
Undersøgelsen (kort version)
Undersøgelsen (lang version)