Madkundskab er suspenderet på Lindegårdsskolen i Lyngby under coronaen. Lærer Tine Klattschou har brugt madkundskabsbudgettet til at sætte gang i en skolehave, som giver tiltrængt anderledes nødundervisning i femte klasse.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tine Klattschou er madkundskabslærer og vild med at være i haven. Derfor valgte hun at gå til sin skoleleder og spørge, om hun måtte købe undervisningsmaterialet 'Carlas Planteskole' for nogle af de penge, som ellers skulle være brugt på indkøb i madkundskab.
Annonce:
Hun har indkøbt frø, jordpotter, planteskilte og fiberpotter og så har klassen, siden de kom tilbage på skolen, fulgt den digitale planteskole med den unge gartner Carla. De fortsætter med at følge videoerne indtil sommerferien, fordi det giver en god struktur på dagen og læring, mener Tine Klattschou.
"Vi må ikke have almindelig madkundskab, så vi har startet en skolehave op i stedet for. I de første uger var vores klasse delt i to. Alle har set filmene. Det ene hold har så forspiret en slags frø, mens det andet hold har forspiret andre frø. Alle har været med til at klargøre jorden", siger Tine Klattschou.
Skolen har før haft skolehaver ved en gammel pedelbolig, og derfor var der allerede højbede, som eleverne kunne bruge. Men Tine Klattschou mener godt, det kan lade sig gøre, selv om man ikke er helt så forberedt som på Lindegårdsskolen.
Annonce:
Hun oplever, at eleverne sætter meget stor pris på skolehaveundervisningen.
"De elsker det. Jeg har været med til 'Haver til maver' med nogle klasser. De er helt vilde med det. De vil helst være nede i haven og lave noget der. Vi fortsætter til sommerferien, og så laver vi en sommerferiepasseplan. Og så håber jeg at vi efter sommerferien kan få madkundskab igen. Og så kan vi bruge noget fra haven, når vi igen kan lave mad".
Dog er hun lidt nervøs for, om afgrøderne overlever sommeren. Derfor har hun lavet en kopi af skolehaven hjemme i sin egen have.
Annonce:
"Så kan jeg altid tage lidt med derud, hvis det kikser. Jeg er havemenneske, og synes, at jord til bord betyder noget. Det er sjældent, at man kan købe kartofler med jord på i dag. Det er godt, at eleverne finder ud af, hvor tingene kommer fra, og hvor let og svært, det er at dyrke. Det er godt at få med i madkundskab".
Skolehaven har også været brugt til tværfaglighed under nødundervisningen.
"Det er oplagt til naturfag, men i matematik har de også været ude at regne på målestoksforhold. De har regnet på, hvor mange rækker, der kan være i de to store højbede og de fem små".