Folkeskolens leder:
Bare at se dem
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Bare det at se dem og være i samme rum. Jeg glæder mig til at grine med dem og måske lave jokes om denne her skøre tid«.
Sådan lyder den umiddelbare reaktion fra en lærer ved udsigten til igen at være sammen med sine elever i udskolingen. De lærere, Folkeskolenhar talt med, er helt klar over, at det vil tage tid at få samlet op på klassen, også socialt. De ældste elever er ikke ligesom de små børn, der bare løber ud og leger.
»Jeg glæder mig til at grine med dem og lave jokes om denne her skøre tid«
Fagligt skal der også repareres. I en undersøgelse, som Danmarks Lærerforening gennemførte i perioden, hvor skolerne var lukket ned, sagde seks ud af ti lærere, at der var elever, de ikke havde kontakt med. Det er fortrinsvis elever med faglige og sociale udfordringer. Der skal repareres.
»Mon ikke min rolle som lærer den næste tid vil være lidt i stil med en opsynsmand, der med en oliekande i hånden skal holde det hele kørende - både den sociale og den faglige motor«, som en blogger skriver på folkeskolen.dk.
Dejligt at få de unge tilbage i skolen og dejligt, at afstandskravet blev sat ned, så der er plads og lærerkræfter til dem. Når man hører politikerne, kan det dog virke, som om øvelsen mest går ud på, at de store elever skal tilbage til skolen, fordi de savner deres kammerater og fællesskabet.
Med fare for at lyde som en sur lektor Blomme: Det er ikke at tage de unge og deres skolegang alvorligt. Det sender et forkert signal. De store elever har nu fået nødundervisning i godt to måneder. Det er der kommet mange kreative løsninger ud af. Men især i de seneste uger, efter at de små elever har lagt beslag på lærerne, har de fået mindre opmærksomhed og mindre lærertid. Det har efterladt nogle af de fagligt svage elever med store huller og alle i et socialt limbo.
Det kan godt indhentes. Det er bare vigtigt, at vi ikke taler om genåbningen, som om det er ét stort ungdomstræf.
Alle glæder sig. Men der er også nogle, som - uden at sige det alt for højt - lige skal trække vejret ind og indstille sig på den nye gamle virkelighed. De har midt i alle problemerne nydt at arbejde med små hold elever, hvor de har kunnet tage sig af hver enkelt, undervisningsdifferentiere og give individuel feedback. Være den gode lærer. Nu kommer hverdagen bragende med klasser med 28+ elever og fuldt tryk på.
På plussiden tæller, at der nu er mulighed for alligevel at holde skoleafslutning for de ældste. Der skal stadig udtænkes nogle kreative modeller, som tager højde for den nye Covid-19-virkelighed, som ikke vil være overstået til den tid. Men festligt kan det blive.