Anmeldelse

Spot på folkeviser

Inspirerende materiale om en vanskelig genre inddrager elevernes nutid

Ebbe Skammelsøn, Valdemar og Tove eller den narrede ungersvend siger nok ikke folkeskolens elever så meget. Men fordi dette materiale inddrager elevernes tid og verden, bliver det vedkommende og sætter genren i perspektiv.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sæt spor"-serien fra Dansklærerforeningen har flere udmærkede udgivelser bag sig. Blandt andet om drama, som denne anmelder også var begejstret for, og om folkeeventyr, der har de samme to forfattere.

Fakta:

Titel: Spot på folkeviser

Forfatter: Kristine Bratberg Viffeldt, Kristine Traun-Terkelsen

Pris: 223,75

Sider: 88

Serie: Sæt spor

Forlag: Dansklærerforeningen

Opbygningen er den, vi kender: Hvert kapitel indledes med “tjek ind”, hvor der er læringsmål og introducerende opgaver. Og der afsluttes med “tjek ud”, hvor eleven skal forholde sig til indholdet i kapitlet.

Bogen starter med en kort intro, herefter følger fem kapitler med hver sin folkevise og hvert sit fokus. Det sjette kapitel handler om folkevisen til afgangsprøvens prøveform B. Bagerst findes en ordliste med forklaringer på ord fra folkeviserne.

I de fem kapitler om fem forskellige folkevisetyper med hvert sit eksemplariske eksempel fokuserer man på forskellige områder af analysearbejdet. Det drejer sig blandt andet om komposition, personkarakteristik, symboler og tema. Opgaverne er meget forskellige: fra de oplagte om at omsætte folkevisen til skuespil over at lave instagramprofil på person fra en folkevise og til at lave en trailer til en realityudsendelse. Flere opgaver inddrager med inspiration fra Cooperative Learning bevægelse i undervisningen.

I introen gøres der opmærksom på, at folkevisen også betyder noget for os i dag, og der er da også opgaver om eksempelvis nutidens musik og referencer til tekster af blandt andre Kim Fupz Aakeson. Gennem hele bogen er der en del fine illustrationer af Agnes Slott-Møller.

Der er ingen tilhørende lærervejledning, men det er der heller ikke brug for. De mange inspirerende opgaver er nemlig lige til at gå til. At nå dem alle er dog ikke nemt, så det største dilemma kan blive at skulle vælge de bedste ud.

At arbejde med folkeviser i folkeskolens ældste klasser er ikke nyt. Det plejer heller ikke være den genre, eleverne er mest engagerede i. Men med dette spændende materiale og de mange kreative opgaver er det lykkedes at skabe en sammenhæng til den verden, vores elever er en del af nu.