Vi vil nødigt have, at de sidder og snakker om ledelse uden vi er tilstede, siger Claus Hjortdal om de kommende arbejdstidsforhandlinger.

Skolelederforeningen: Vi regner med at komme tæt på forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale

Skolelederne blev flere gange nævnt som en del af løsningen, da Lærerkommissionen i dag kom med sine anbefalinger til en ny lærerarbejdstidsaftale. Derfor forventer Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal at blive inddraget i de kommende forhandlinger.

Offentliggjort Sidst opdateret

kommissionens anbefalinger omskoleledelse

EN TYDELIG LOKALE SKOLELEDELSE

GENERELLE ANBEFALINGER

Sætte god skoleledelse på dagsordenen i form af følgende sekskendetegn:

 At sætte en tydelig retning for skolens udvikling

 At samarbejde med lærerne om ledelsesopgaven  At sikre en godfordeling og prioritering af opgaver

 At tydeliggøre lærernes professionelle råderum  Atunderstøtte et godt teamsamarbejde

 At udøve praksisnær ledelse i hverdagen

Kommunen skal give lederne et passende ledelsesrum og mulighedfor at udvikle deres ledelse ved at:

 Sikre lederne et passende ledelsesrum og understøttelse afnærværende ledelse ved at sikre en fælles lokal forståelse for "detlange seje træk" i skoleudviklingen og i det daglige understøtteog, hvor nødvendigt, udfordre skoleledelserne.

 Give lederne muligheder for at udvikle deres ledelse, bl.a.praksisnær kompetenceudvikling i form af fx netværk, supervision ogmesterlære.

FORSLAG TIL NYE INITIATIVER

Videndeling om god tilrettelæggelse af arbejde og arbejdstid

 Kommissionen foreslår, at KL, Danmarks Lærerforening ogSkolelederforeningen tager initiativ til et projekt, der indsamlerog deler god ledelsespraksis om tilrettelæggelse af lærernesarbejde, fx skemalægning, opgaveoversigter, årsplanlægning samtorganiseringen af individuel og fælles forberedelse.

Kommissionen foreslår samtidig, at parterne på henholdsvisungdomsskole- og sprogcenterområdet overvejer lignende tiltag -eventuelt i forlængelse af de erfaringer, der bliver gjort påfolkeskoleområdet En fælles strategi for udvikling af godskoleledelse, hvor følgende delelementer overvejes inddraget

 Formelle uddannelsestilbud til skolelederne

 Talentudvikling

 Ledelsesudvikling i netværk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der var mange rosende ord til skolelederne på landets folkeskoler fra Lærerkommissionens formand Per B. Christensen, da han i dag præsenterede anbefalingerne til en ny arbejdstidsaftale for lærerne.

Lærerkommissionen nævner da også flere steder i rapporten tydelig og åben skoleledelse som en del af løsningen for en ny arbejdstidsaftale og et bedre arbejdsmiljø for lærerne. Det gik heller ikke upåagtet forbi Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal.   

"Vi noterer os, at der står skoleledelse rigtig mange steder. Det må alt andet lige betyde, at vi kommer tættere på forhandlingerne", siger formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal og uddyber, at han regner med at blive indkaldt som samarbejdspartner til forhandlingerne, hvis der skal drøftes ledelse.

"Vi vil nødigt have, at de sidder og snakker om ledelse uden vi er tilstede".

Her er kommissionens anbefalinger til en ny arbejdstidsaftale

Skolelederne skal ikke dele alt

I Lærerkommissionens rapport er der en række anbefalinger til, hvordan samarbejdet mellem skoleledelsen og lærerne kan forbedres. 

Blandt andet skriver Lærerkommissionen, at skolelederne skal "udøve praksisnær ledelse i hverdagen". 

Og den meget åbne form for ledelse er nok noget af det, som Skolelederforeningen gerne vil drøfte, hvis de bliver inviteret med til bordet.

"Vi skal lige blive enige om, hvordan åbenhed skal forstås. For når man leder en skole med 150 medarbejdere, skal hvert enkelt af dem ikke inddrages i detaljer om alt. Det vil være helt håbløst". 

Desuden mener han, at skolelederne allerede er gode til at åbne op for deres ledelse på skolerne.   

"På bagkant af Lov 409 har vi lavet et kæmpe stykke medarbejderinddragelse for at få lærerne til at være glade for at gå i skole. Det er altså den måde vi allerede arbejder på og som vi selvfølgelig også skal blive ved med. Og som vi nok også kan blive bedre til", siger han.