Anmeldelse
Lyrikspor
Én på lyrikken!
Lyrik er fantastisk! Det er sprogets væksthus, tankens flugt og følelsernes direkte adgang til det trykte ord. "Lyrikspor" giver eleverne mulighed for at opleve og bearbejde spændende dansk poesi og er et nemt tilgængeligt redskab i lærerens værktøjskasse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Poesien har en naturlig plads i danskundervisningen, men for at det skal fungere, må både analyse, fortolkning og sansning af digtene tilgodeses. "Lyrikspor" er kort og overskuelig: seks temaer med fem digte i hver samt forslag til prøvedigte i samme tema. Desuden en kort vejledning til læreren og et bearbejdningsværktøj kaldet lyrikspor.
Fakta:
Titel: Lyrikspor
Pris: 275
Sider: 104
Serie: Fordybelse i dansk
Forlag: Gyldendal
Et lyrikspor har fem faser: "Vi gør os klar", "Vi læser og oplever", "Vi undersøger", "Vi tolker" og "Vi vurderer og perspektiverer". Til hver af disse hører fire til seks aktiviteter, man kan vælge imellem – en slags poesiens modulsystem, hvor man kan designe sit eget bearbejdningsforløb under hensyntagen til det enkelte digt eller områder og tilgange, man gerne vil fokusere særligt på. Det kunne også være interessant at lade eleverne selv planlægge og begrunde deres lyrikspor – og endelig kan man vælge det spor, bogens afsender har forsynet hvert digt med.
Jeg holder meget af den fleksible og praktiske opbygning. Der ligger et meget stort antal muligheder for at skræddersy elevernes fordybelse, ligesom man ved brug af de foreslåede lyrikspor kan få megen god undervisning ud af en relativt kort forberedelsesfase – hvilket alle jo kan have brug for.
Selve lyrikudvalget er dygtigt sammensat med fokus på nyere digte og nyere digtere, om end enkelte ældre stykker har sneget sig med, herunder en særdeles pikant sag af Oehlenschläger. Alle er danske, og stilmæssigt favnes der bredt.
Især er jeg glad for, at man har givet plads til den sanseoplevelse, digte, frem for noget andet, er. Jeg har selv som elev konsekvent oplevet, at den umiddelbare oplevelse blev underkendt i undervisning, der kun levnede plads til analyse og fortolkning. Det er skidt, for så går poesiens poesi tabt. I "Lyrikspor" er der flere aktiviteter, der hædrer selve den personlige poesioplevelse – lyt og oplev, instruktion i performativ oplæsning, nærlæsning, kopiering og ikke mindst udenadslære, for digte er til for at blive lært udenad og reciteret, hvilket ofte glemmes. Ud over disse opgaver er der naturligvis også en række analyse- og fortolkningsaktiviteter med videre, så man kommer ind i, rundt om, over, under og i infight med digtene.
Jeg har finkæmmet "Lyrikspor" efter kritikpunkter uden at finde meget at beklage mig over. Jeg studsede over en af aktiviteterne, hvor eleverne skal gå biografisk til værks og læse om forfatterens person, tidligere udgivelser med videre. Den findes i den første opgaveklynge og er således forberedende til selve læsningen. Jeg er ikke tilhænger af biografisk metode i litteraturarbejdet, så som udgangspunkt var jeg ikke begejstret over dette – jeg mener, at værket skal behandles som en autonom størrelse. Men som nævnt er man meget frit stillet med hensyn til sammensætningen af sporene, så man kan jo bare vælge det fra, man ikke kan lide, eller forsøge sig med pragmatisme og se, hvad der ville hænde, om man brugte det alligevel. Når jeg tager den højpuldede jahat på, kan jeg endog se det som en mulighed for at problematisere metoden sammen med eleverne. Således er jeg kommet frem til, at biografiaktiviteten i lighed med bogen som helhed er godkendt.
Der er kun ét sted, hvor jeg føler trang til at gå i rette med "Lyrikspor", nemlig "Aktivitet 3F Billedsprog". Heri hedder det, at ”Billedplanet leverer ordbilleder, så man kan beskrive præcist". Min påstand er, at billedplanet med sine metaforer med videre giver et stort oplevelsespotentiale, men at det netop ikke er præcist, fordi billederne inspirerer individuelle associationer.
Tænk på følgende sætning: ”Som en stor, gul æggeblomme steg solen op over horisonten”. Prøv dernæst at google ”egg yolk color chart” og se, hvor mange forskellige solopgangsfarver der kan være tale om. Det er således ikke en præcis beskrivelse af den solopgang, forfatteren har set/forestillet sig, men et åbent oplæg, enhver kan tilgå for at skabe sin helt egen visuelle oplevelse.
Det er et lille kritikpunkt i det samlede billede, men dem skal der også være plads til. Ellers er alt godt, og jeg tøver ikke med at anbefale "Lyrikspor" som et glimrende værktøj til udskolingsdansk.