Unge med fart på

Elever oplever hæsblæsende personlig og faglig udvikling, efter at de har prøvet kræfter med virkelighedens erhvervsliv

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sara Nielsen, Michelle Hansen, Zahra Rammahi og Nimo Hassan vidste godt, at iværksætterlinjen, som de havde meldt sig til, handlede om at finde på et produkt og markedsføre det, men hvad det nærmere betød, havde de ingen anelse om.

»Jeg troede, at det bare var et almindeligt skoleforløb, men det var det slet ikke. Det hele har været meget virkeligt«, siger Sara Nielsen.

De fire piger har sammen med seks andre hold fra 10. klasse på Hunderup-skolen i Odense deltaget i Young Enterprise, der er en international organisation med det formål at fremme unges kompetencer inden for selvstændighed, innovation og iværksætteri. Det gør den ved at holde regionale, nationale og internationale mesterskaber og ved at guide de unge deltagere fra idé til færdigt markedsført produkt.

Langt hovedparten af deltagerne er elever på handelsskoler, gymnasier og tekniske skoler, så på Hunderupskolen havde man ikke de store forhåbninger, da man deltog første gang i 2003. Men det blev overraskende til nogle fine placeringer ved Fynsmesterskabet, som et af skolens hold vandt.

Sobert produkt

Rekorden er dog sat i år, hvor flere hold har klaret sig godt, og hvor Sara, Michelle, Zahra og Nimo har sat rekorden ved at vinde Iværksætterdagen på Odense Teknikum og Fynsmesterskabet samt ved at blive nummer to ved en international handelsmesse med 114 deltagere fra 21 lande og nummer seks ved Danmarksmesterskaberne.

Det er dog ikke hæder og ære, der er i centrum for de fire piger.

»På det personlige plan har jeg lært meget om at gå på kompromis og om at samarbejde, at tage ansvar og tage højde for fremtiden. På det faglige plan har vi lært en masse af det, som andre først lærer på en handelsskole. Det er for eksempel at udarbejde en virksomhedsplan, at opstillet et budget, udarbejdelse af kontrakter og markedsføring«, siger Sara.

»Drink n Drive«, som pigernes firma hedder, står trods navnet for et sobert produkt. Det er en holder, som man kan bruge til at fastgøre en flaske eller beholder til et bilsæde, en cykel eller en barnevogn, så man kan undgå at spilde under transporten. Ideen til opfindelsen fik de fire i fællesskab, og de har også i enighed besluttet at fortsætte deres fælles selskab, selvom Young Enterprise om et par uger stopper for i år.

Overskredet grænser

»Vi har med hjælp fra en erhvervsdrivende fået en systue i Kina til at arbejde for os, og de første 200 er leveret til tre butikker på Fyn, så vi synes, det ville være synd at stoppe samarbejdet«, siger Nimo Hassan, der kommer fra Somalia, Zahra er fra Irak og Sara og Michelle fra Danmark.

I løbet af 10. klasse har lærere fra handelsskoler og tekniske skoler undervist dem i korte forløb, men det, der har givet mest, er, at de har været i kontakt med erhvervsfolk og selv har skullet købe assistance til produktudvikling.

Lærer Stig Hulten er meget overrasket over det udbytte, som eleverne har fået ud af Young Enterprise.

»I de 30 år, jeg har været lærer, har jeg ikke oplevet noget lignende«, siger han.

»Undervisningen har virkelig rykket, og elevernes færdigheder er på kort tid blevet forbedret enormt. Når jeg spørger, siger eleverne, at forklaringen er, at de bliver taget alvorligt. I modsætning til andre situationer, hvor de er i kontakt med virksomheder, betragter man dem i forbindelse med Young Enterprise som reelle kunder, og når de deltager med en stand på en messe, kommer de i kontakt med erhvervsfolk, der seriøst interesserer sig for deres produkt og markedsføring«.

Når han tager de pædagogiske briller på, er det tydeligt, at de store fremskridt blandt andet er opnået ved, at eleverne hele tiden bliver presset til at overskride grænser. Det, der den ene dag virker nyt og uoverskueligt, skal de den næste dag kunne jonglere fejlfrit rundt med.

»Vi havde en formiddag besøg af en lærer fra handelsskolen i Odense, som fortalte om, hvordan man opbygger og bruger en forretningsplan«, fortæller Stig Hulten.

»Han sluttede af med at sige, at de for resten ugen efter skulle komme og fremlægge deres plan for hans andetårs hg-klasse, og at det skulle ske i PowerPoint. Ingen af dem kendte programmet, og ingen af dem havde før udarbejdet en forretningsplan, men ugen efter klarede de det fint. Det er en sejr, som skaber udvikling«.

Nye måder

Færdigheder inden for analyse og kommunikation er blevet skærpet. Det samme er respekt for andres indsats, og Stig Hulten kunne finde mange andre områder at fremhæve. Det samme kan Hunderup-skolens leder Vagn Hansen.

»De fleste elever skal efter at have afsluttet deres uddannelse ud i erhvervslivet. Vi vil derfor gerne have, at de får et førstehåndsindtryk af, hvad der foregår«, siger han.

Mange gange er undervisningen i folkeskolen fragmentarisk på grund af fagopdelingen. Set fra skolelederens skrivebord er noget af det centrale på iværksætterlinjen, at eleverne lærer at se helheder, ligesom de gør i projektarbejdet på andre klassetrin.

»På de fleste arbejdspladser har man brug for at få løst opgaver på nye måder og for at finde nye indfaldsvinkler til problemstillinger. Det lærer de, og de lærer også at tilpasse sig virkeligheden«, siger skolelederen.

Han mener ikke, at erfaringerne fra iværksætterlinjen kan overføres til alle andre linjer. 10. klasse handler også om at opøve boglige færdigheder. Det kan man ikke gøre alene ved hjælp af iværksætteri. Men noget tyder på, at de unge er tiltrukket af ideen. Første år var der 14 elever, i år er der 28, og næste år begynder man med 50.

folkeskolen@dlf.org

Young Enterprise

Ideen bag Young Enterprise stammer fra USA. I 1962 blev organisationens »learning by doing«-koncept introduceret i Europa, hvor der i dag er 35 medlemslande. I Danmark blev Young Enterprise etableret i 1993 som en erhvervsdrivende fond under navnet Selvstændighedsfonden/Young Enterprise. Den fungerer som serviceorganisation for uddannelsessteder og regionale støtteforeninger og som igangsætter for unge under uddannelse med etablering og drift af selvstændig virksomhed. Det sker gennem udvikling og salg af undervisningsmaterialer, tilrettelæggelse af aktiviteter og efteruddannelse af undervisere. DLFs formand Anders Bondo Christensen er medlem af bestyrelsen, der i øjeblikket overvejer at udvikle en model, så Young Enterprise kan bruges på flere klassetrin i folkeskolen.