Anmeldelse

Værd at vide om inklusion

I disse år bugner hylderne med udgivelser om inklusion i folkeskolen. ”Det ved vi om - Inklusion” er en i rækken - og så alligevel ikke.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Det ved vi om - Inklusion” er endnu en udgivelse i serien ”Det ved vi om”, der har til formål på få sider at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af skolen lettere tilgængelig for pædagoger, lærere og ledere. Serien vil med andre ord øge sandsynligheden for, at denne viden anvendes i skolen. Jeg har læst flere gode udgivelser i serien, så forventningerne var skruet i vejret inden læsningen.

Fakta:

Titel: Det ved vi om - Inklusion

Forfatter: Peder Haug

Pris: 210,50

Sider: 52

Forlag: Dafolo

Bogen indledes med et kapitel om den inkluderende skole, hvor inklusionsbegrebets baggrund præsenteres. Herefter redegøres i andet kapitel for begrebets indhold og sammenhængen med integrationsbegrebet. I det tredje kapitel argumenteres for inklusion som ideal og praksis med afsæt i et ideologisk, historisk, empirisk og juridisk fundament. Efterfølgende kapitel tager fat i udfordringerne i en inkluderende skole: Udfordringer, der er knyttet til fællesskabet, deltagelse, medbestemmelse og udbytte i skolen. Der stilles også skarpt på syv kategorier, der skal bringes i spil, når en inkluderende skole skal realiseres med undervisningsdifferentiering. Bogens sidste kapitel konkluderer og kommer med bud på, hvad der skal til for at realisere inklusion som skoleideal på en bedre måde. Litteraturlisten er omfattende og giver mulighed for yderligere fordybelse i området.

De halvt hundrede sider var imidlertid hurtigt læst. Bogen er velskrevet, sproget lettilgængeligt og kan læses uden særlige forudsætninger hos læseren. I en travl lærerhverdag er dette absolut et plus. Forfatteren formår at redegøre for og diskutere forskningsbaseret viden om inklusion på en yderst kompetent og læseværdig måde. En viden, som er uundværlig for alle os, der arbejder med at udvikle en inkluderende folkeskole: Meget mere af dette, tak!