Anmeldelse
Bevar roen
Læs den i weekenden - brug den mandag
Vil du have en kort indsigt i, hvordan du forstår børn med ADHD og handler pædagogisk og læringsmæssigt med denne viden, er bogen her noget for dig. Om end den ikke helt lever op til sin titel.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Denne bog er en af den stribe af bøger, der søger at klæde lærerne på til at inkludere. Temaet i bogen er at give praksisanvisninger på, hvordan man metodisk inkluderer børn med ADHD. Det er en af de store udfordringer i skolevæsenets normalområde.
Fakta:
Titel: Bevar roen
Forfatter: Charlotte Andersen
ISBN: 9788772817187
Pris: 275
Sider: 130
Serie: Inkluderende læringsfællesskaber
Forlag: Dafolo
De første to kapitler giver kort grundlaget for diagnosen, en forståelse af den og dens udtryksformer. De to kapitler fylder ikke mere end ti sider, hvorefter bogens hovedområde gennemskrives: Praksis i dagligdagen. Det kan derfor heller ikke undre nogen med specialpædagogisk praksiserfaring, at kapitlet med relationsarbejde er det næste emne. Dette efterfølges af struktur/organisering, undervisningssituationer og sidst forældresamarbejde.
For dem, der arbejder med specialpædagogik til daglig, er anvisningerne i bogen kendt viden om dagligdagen i specialklassen. Men for førstegangslæseren og den førstegangsinkluderende lærer er der gode redskaber til at forstå børn med ADHD og handle passende. Bogens force er her, at den leverer indsigter om børn med ADHD i en lettilgængelig form, især når det drejer sig om handicapforståelse og dagligdagen. Der er løbende casebeskrivelser, som relaterer til kapitlets emner. Der er opsummeringer efter hvert kapitel og omfattende bilag med tjeklister med, hvad man skal gøre. Disse tjeklister er der også refereret til i kapitlerne. Så det er en håndbog, hvor man hurtigt kan danne sig et overblik, vende tilbage til og bruge direkte i praksis. Tjeklisterne og bilagene fungerer godt, da der refereres hertil løbende i teksten. I umiddelbar sammenhæng med det teoretiske stof, så det giver mening.
Det er altså en god metodebog til at kunne rumme børnene, men omvendt ser jeg den ikke som en metodebog til at inkludere børnene i hele det sociale fællesskab og læringsfællesskabet. På den led lever bogen ikke op til titlen. Hvis man ville leve op til titlen, kunne man med fordel have ladet det fylde lidt mere med selve inklusionen. Profiterer børn i normalområdet for eksempel også af de faste rammer, relationer og støttesystemer? Endvidere, hvis der skal inkluderes, skal der tages hensyn til, at eleven socialt og fagligt skal indgå på lige vilkår med de andre elever uden at skille sig ud. Altså være en ligeværdig del af klassen.
Men omvendt er bogen lettilgængelig og har det væsentlige med omkring problematikkerne ved ADHD. Så man kan læse den en weekend uden at blive overrumplet og bruge den allerede mandag morgen.