Anmeldelse

Inklusion i idrætsundervisningen

Inklusion i idrætsundervisningen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I takt med øgede krav om inklusion i folkeskolen bliver behovet for viden også større. Viden om hvordan man fagligt rummer elever, der stikker mere ud end dem, vi plejer at have med at gøre. Det gælder både elever med ADHD, Asberger og autisme og elever, der har fysiske begrænsninger som for eksempel en manglende arm eller sidder i kørestol.

Fakta:

Titel: Inklusion i idrætsundervisningen

Sider: 46 sider

Type: Hæfte

Forlag: Handicapidrættens videnscenter

I starten af hæftet begrundes, hvorfor det er væsentligt at inkludere alle elever i idrætsundervisningen. Indholdet er hele vejen igennem udført i et konservativt layout, der sagligt formidler informationen.
I denne første del er der også en del generelle betragtninger, som for eksempel hvordan det at mindske en banestørrelse kan gøre det lettere for fangeren i en fangeleg, eller hvordan det at "hæmme" de raske elever (for eksempel med blindebriller) kan give gruppen et mere jævnbyrdigt niveau.

Sidste halvdel er aktivitetsforslag delt op i emnerne opvarmning, atletik, bold, gymnastik, leg, dans og udeaktiviteter. Dette er klart den bedste del af folderen. Endvidere er der en henvisning til hjemmesiden www.handivid.dk, hvor hæftet gratis kan downloades som pdf. Men lige så vigtigt er det, at hjemmesiden også indeholder en aktivitetsdatabase med mange gode idéer og tilpasninger til "specielle" elever.

Selv om folderen ikke er revolutionerende i indhold, er budskabet lige i tiden og en vigtig reminder om, at idræt kan spille en betydningsfuld rolle i forhold til inklusion. Indholdet er let læst og tydeligvis skrevet af folk med forstand på idræt og funktionsnedsættelser.