Debat
Privat foto
Investér i skolens vigtigste resurse
Lærerne skal efteruddannes. Men skal det være korte eller lange forløb, og skal de selv bidrage med penge eller tid?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Er der behov for efteruddannelse af folkeskolens lærere og børnehaveklasseledere? Og hvem skal betale? For mig at se er svarene enkle.
I folkeskolen anno 2011 skal normalområdet inkludere elever, som tidligere sad i særlige undervisningstilbud.
Det er det krav, kommunerne og politikerne stiller til lærere og børnehaveklasseledere i folkeskolen.
Det gør vi gerne. Men det kræver, at folkeskolen har de nødvendige resurser. Og folkeskolens resurser er andet og mere end bøger, borde og bærbare. Lærerne og børnehaveklasselederne er folkeskolens vigtigste resurse.
Når der i dag stilles krav til lærerne i normalområdet om at sikre, at både de fire elever med særlige støttebehov og de resterende 22 elever får optimalt udbytte af undervisningen, så stiller det også krav til politikerne om at sikre, at skolen har de rette forudsætninger for at gøre det.
Og opskriften på en succesfuld inklusion er blandt andet en kontinuerlig og strategisk indsats i efteruddannelsen af folkeskolens lærere.
At investere i lærernes efteruddannelse er - fuldstændig som bøger, borde og bærbare - en investering i folkeskolen.
Men det koster selvfølgelig.
Og den opgave er ikke en privat sag. Det er ikke den enkelte lærer, som af sin egen lomme, for sine egne lønkroner og med sin egen fritid skal betale for den faglige styrkelse og den efteruddannelse, som sikrer kvaliteten af undervisningen og fremtidens veluddannede arbejdskraft.
Så kære politikere, kom nu ind i kampen og tag ansvar: Giv folkeskolen de nødvendige resurser og lærerne og børnehaveklasselederne den nødvendige efteruddannelse.
Det er fortsat - og skal også fremover være - en samfundsmæssig opgave.
Svar fra Jørgen Søndergaard:
Jeg er enig i Ane Søegaards forslag til at satse på efteruddannelse. Og samtidig bør der sættes fokus på at hæve kvaliteten af disse efteruddannelsestilbud.
Jeg er principielt uenig i, at efteruddannelse aldrig kan foregå i fritiden. Hvis arbejdsgiveren skal betale det hele, vil hun også med rette bestemme det hele. Derfor har andre fag, hvor der gives løntillæg efter kvalifikationer, flere modeller for finansiering af efteruddannelse. Men det er selvfølgelig et overenskomstanliggende. |