Teater lærer skolebørn om sundhed

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hjerteforeningen prøver med deres teaterstykker »Rumlerikkerne på eventyr« og »Rumlerikkerne i fedtefadet« at give de henholdsvis tre-seksårige og fem-tiårige børn noget viden om sundhed. I udgivelsen »Sundhedsteater for børn« fra Steno Center for Sundhedsfremme evaluerer forfatterne effekten af teatrene.

En af konklusionerne er, at kreative metoder som teater har stort potentiale som en indgang til udviklingen af børns sundhedsbegreber. Relationen mellem sundhedsviden, sundhed og børnenes identitet diskuteres også, ligesom der peges på, at teaterstykkerne risikerer at fastholde ikke-sunde børn i en selvforstærkende position som usunde i forhold til andre børn. Derfor er det afgørende, at pædagoger og lærere spiller en aktiv rolle og bidrager til, at alle børn får mulighed for at relatere sundhedsbudskaberne til aspekter af deres eget hverdagsliv og dermed til deres sundhedsidentitet.

Rapporten »Sundhedsteater for børn, en evaluering« af Dan Grabowski og Jens Aagaard-Hansen kan downloades på steno.dk