... dengang for 20 år siden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Du store Europa - hva' nu?
Forstander på Specialundervisningscentret i Roskilde, Bo Beck, udtaler blandt andet: »Der går en bølge af udlængsel gennem de danske amter. Mange steder er der ønsker eller ligefrem planer om at eksportere den danske specialundervisning til det øvrige Europa.
Der ansættes personale med det ene formål at bringe den danske knowhow ud i verden. Indtægtsdækket virksomhed skal berede vejen derud.
Europaskoler, europæiske speciallærerkurser og eksport af det danske specialundervisningssystem med undervisningsministeriel implementering. Kan det virkelig passe, at vi har noget her i 'lille' Danmark, som det 'store' Europa kan lære noget af?
Ja, i høj grad!«
aviS81 nummer 3, april 1991
Sund By-projektet.
I marts 1991 lancerede Københavns Kommune en kantinekonsulentservice, der skal medvirke til at gøre københavnernes kantinemad grønnere, grovere og mindre fed. Sund kantinemad er en del af profilen i en moderne virksomhed, der ønsker tilfredse og effektive medarbejdere, siger kantinekonsulent Lise Stigsgaard-Larsen. Denne konsulentservice er en udløber af Sund By-kampagnen »Københavnernes frokost«, hvor servicen fungerede som et pilotprojekt i fem kommunale og fem private personalekantiner i København. Fra Politikens Hus fortælles, at medarbejderne ved meget om mad og ernæring og er meget bevidste om, hvad de spiser. De skriver meget om sund mad, så derfor bliver kantinen også nødt til at afspejle medarbejdernes ønsker og krav.
Ernærings- og husholdningsøkonomen nummer 4, april 1991
Overblik over de fremmedsprogede.
Undervisningsministeriet har iværksat en større undersøgelse, som inden årsskiftet blandt andet skal kunne give kommunerne svar på, hvor mange fremmedsprogede børn de kan forvente at skulle undervise i folkeskolen i de kommende år. Det sker for at forbedre kommunernes muligheder for at planlægge undervisningen for disse børn. Undersøgelsen laves af ministeriet i samarbejde med kultursociolog Eyvind Vesselbo (manden bag den omstridte Ishøj-rapport) og skal ikke blot forsyne kommunerne med tørre tal. Den vil også omfatte interview med lærere, pædagoger, psykologer og udvalgte familier med det formål at belyse faktorer, som har betydning for børnenes sproglige udvikling.
Folkeskolen nummer 14-15, april 1991